كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

بي‌خوابي و انواع آن

بي‌خوابي كه در اختلالات روان شناختي تحت عنوان اينسومنيا شناخته مي‌شود از جمله مشكلات خواب است كه اغلب در مبتلايان به اختلالات اضطرابي و افسردگي ديده مي‌شود. متخصصان بي‌خوابي را به دو دسته كلي تقسيم كرده‌اند كه شامل بي‌خوابي اوليه و ثانويه است. بي‌خوابي اوليه زماني رخ مي‌دهد كه فرد در به خواب رفتن مشكل دارد و در واقع بايد زمان زيادي را در رخت خواب سپري كند تا بتواند به خواب رود. در بي‌خوابي ثانويه فرد اغلب در ميانه خواب دچار مشكل مي‌شود و از همين رو بارها و بارها در طول شب بيدار مي‌شود و نوعي خواب منقطع را تجربه مي‌كند كه او را مي‌آزارد. 

 

انواع روش‌هاي درمان بي خوابي شبانه

همان طور كه گفته شد، بي‌خوابي اغلب به عنوان نشانه‌اي از يك اختلال نظير افسردگي يا اختلالات اضطرابي بروز مي‌كند. در نتيجه درمان اين مشكلات مي‌تواند به بهبود وضعيت خواب فرد نيز كمك كند. در حقيقت متخصصان معتقدند كه بهداشت و كيفيت خواب انعكاسي از كيفيت سلامت روان فرد در طول روز است. 

هرچقدر كه افراد در طول روز با مشكلات بيشتري مواجه باشند به احتمال بيشتري با بي‌خوابي و انواع مشكلات خواب نظير كابوس يا وحشت‌هاي شبانه رو به رو مي‌شوند. در نتيجه براي درمان مشكل خود بهتر است كيفيت زندگي روزانه خود را مورد بررسي قرار دهيد و براي بهبود وضعيت خود از مشاوران و روانشناسان كمك بگيريد. ما در ادامه به چند روش تخصصي براي درمان بي خوابي شبانه پرداخته‌ايم كه اغلب براي بهبود اين مشكل به كار مي‌روند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان اضطراب كليك كنيد.

درمان شناختي رفتاري براي درمان بي خوابي شبانه

بسياري از افراد فكر مي‌كنند كه تنها راه درمان بي خوابي شبانه استفاده از داروهاي آرام بخش و خواب‌آور است و در مورد روش‌هاي روان شناختي نويني كه در اين زمينه وجود دارد اطلاع چنداني ندارند. در حالي كه امروزه روانشناسان به كمك رويكردهايي نظير رويكرد شناختي رفتاري مي‌توانند به شما كمك كنند تا با استفاده از برخي تمرين‌هاي ذهني و روان شناختي كيفيت خواب خود را بهبود ببخشيد.

در واقع درمانگران شناختي رفتاري در جلسات درماني به مراجعان خود كمك مي‌كنند تا بتوانند افكار و رفتارهايي كه در بي‌خوابي مؤثر هستند را شناسايي كرده و با اصلاح آن‌ها در جهت بهبودي خود گام بردارند. در اين روش افراد مي‌آموزند كه چگونه با استفاده از تكنيك‌هاي شناختي نگراني‌هاي خود را كنترل كنند و اضطراب‌هاي روزمره خود را كاهش دهند. همين مسئله با افزايش آرامش و سلامت روان فرد باعث مي‌شود مشكل بي‌خوابي فرد نيز مرتفع شود.

تجويز داروهاي آرام بخش و خواب‌آور براي درمان بي خوابي شبانه

داروهاي آرام بخش و خواب‌آور داروهايي هستند كه به كمك كند كردن فعاليت‌هاي مغزي منجر به اثرات آرامش بخشي در فرد مي‌شوند و مي‌توانند شروع خواب را تسهيل كنند. آن‌ها همچنين در درمان بي خوابي ثانويه نيز مؤثر هستند چرا كه با افزايش عمق خواب از بيدار شدن‌هاي مكرر در طول شب پيشگيري مي‌كنند. از جمله رايج‌ترين اين داروها مي‌توان به زولپيدم، آلپرزولام و زالپلون اشاره كرد.

توجه به اين مسئله بسيار حائز اهميت است كه بدانيد اين داروها درمان قطعي براي بي‌خوابي نيستند بلكه در واقع نوعي مسكن‌هاي موقتي محسوب مي‌شوند. مصرف طولاني‌ مدت اين داروها در دراز مدت معمولاً باعث وابستگي جسماني مي‌شوند و پس از قطع شدن تشديد بي‌خوابي را به همراه دارند. در نتيجه متخصصان سلامت روان توصيه مي‌كنند كه از آن‌ها به طور كوتاه مدت و براي تسهيل فرايند درمان استفاده شود. پژوهش‌هايي كه در مورد كارايي داروهاي خواب‌آور انجام شده نشان مي‌دهند اين داروها زماني بيشترين اثرگذاري را دارند كه در كنار درمان‌هاي روان شناختي نظير درمان شناختي رفتاري از آن استفاده شده است.

 

راهكارهايي براي درمان بي خوابي شبانه

ما در ادامه به چند توصيه روانشناختي اشاره كرده‌ايم كه در كنار مراجعه براي دريافت خدمات روانشناختي حرفه‌اي مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد مشكل بي‌خوابي خود را درمان نماييد.

استفاده از تكنيك‌هاي آرامش بخشي براي درمان بي خوابي شبانه

هرچقدر بتوانيد در طول روز اضطراب كمتر و آرامش بيشتري داشته باشيد احتمال داشتن خواب بهتر را افزايش مي‌دهيد. استفاده از تكنيك‌هاي آرامش بخشي نظير تكنيك‌هاي تنفسي، ريلكسيشين، ذهن آگاهي و انجام ورزش‌هايي نظير يوگا مي‌تواند تا حد زيادي در اين زمينه به شما كمك كند.

محدود كردن زمان خواب

تلاش كنيد تا در طول روز زمان بسيار كمي را در رخت خواب بگذرانيد و از خواب عصرگاهي و چرت‌هاي بين روز نيز بپرهيزيد. اين كار به شما كمك مي‌كند تا خستگي بيشتري را احساس كنيد و راحت‌تر به خواب برويد.

استفاده از رخت خواب فقط براي خواب

تلاش كنيد كه فقط براي خوابيدن يا رابطه جنسي به تخت خواب برويد. اين كار باعث مي‌شود كه محيط تخت شما در ذهنتان با خواب تداعي شود و در واقع نوعي شرطي سازي صورت بگيرد و به تسهيل خواب كمك شود. در نتيجه اگر پس از گذشت چيزي حدود 20 دقيقه احساس كرديد كه همچنان نمي‌توانيد به خواب برويد از رخت خواب خارج شويد و پس از گذشت مدتي وقتي احساس خستگي و خواب آلودگي كرديد مجدداً به تخت خود بازگرديد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بي خوابي كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– پزشك براي مشكل بي‌خوابي به من آلپرزولام تجويز كرده است. ابتدا وقتي اين قرص را مي‌خوردم خيلي راحت مي‌خوابيدم ولي اكنون دارو تأثيري چنداني روي من ندارد. آيا دارو يا روش قطعي براي درمان بي خوابي شبانه وجود دارد؟

داروهاي آرام بخش پس از گذشت مدت زماني از شروع مصرف، در بدن اثر تحمل را ايجاد مي‌كنند. به اين معني كه مصرف همان دوز دارو نمي‌تواند تأثيرات مشابه قبلي را ايجاد كند. به همين خاطر متخصصان معمولاً آن‌ها را براي مدت محدودي تجويز مي‌كنند. براي اينكه بتوانيد بهبودي پايدارتري را تجربه كنيد بهتر است در كنار مصرف اين دارو درمان‌هاي روان شناختي را نيز تحت نظر يك روان شناس باليني آغاز كنيد.

– براي درمان بي خوابي شبانه بايد به چه متخصصي مراجعه كنم؟

روانشناسان و روان پزشكان مي‌توانند به شما كمك كنند تا بي‌خوابي را درمان كنيد. پيگيري درمان‌هاي دارويي و روان شناختي در كنار يكديگر باعث تأثير مضاعف روش‌هاي درماني مي‌شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان بي خوابي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران در ارتباط باشيد.

منبع:‌ درمان بي خوابي شبانه 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان بي خوابي شبانه،
موضوع:
[ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۴:۳۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی