كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

علل گرايش زنان به اعتياد

علل و عوامل مختلفي مي‌تواند در بروز اعتياد نقش داشته باشند. براي مثال قرار داشتن در شرايط رواني دشوار، ناتواني در كنترل هيجانات، روحيه تنوع طلبي و عدم برخورداري از مهارت‌هايي نظير مهارت “نه” گفتن در زندگي از جمله مهم‌ترين عوامل دخيل در اعتياد هستند. در اين ميان برخي علل و عوامل تنها به زنان اختصاص دارد و در ميان آن‌ها بيشتر ديده مي‌شود. از جمله دلايل گرايش زنان به اعتياد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه شناخت اعتياد كليك كنيد.

1. فشارهاي اجتماعي پيرامون نقش‌هاي زنانه

براي مثال زنان هنگامي كه مادر مي‌شوند تحت فشار اجتماعي زيادي قرار مي‌گيرند و اطرافيان از آن‌ها انتظار دارند كه بتوانند به عنوان يك مادر خوب و كامل عمل كنند. زناني كه اطرافيان بسيار كمال‌گرا دارند يا خود داراي اين ويژگي هستند، ممكن است دائماً مورد قضاوت قرار بگيرند و احساس گناه و ناكامي زيادي را تجربه كنند. در واقع آن‌ها فكر مي‌كنند به اندازه كافي خوب نيستند و نمي‌توانند به درستي از فرزندشان مراقبت كنند. زناني كه تحت تأثير اين فشارها قرار دارند بيش از ديگران در برابر اعتياد و مصرف مواد آسيب‌پذير هستند. در بسياري از موارد آن‌ها براي آرامش خود به قرص‌ها و موادي پناه مي‌برند كه آن‌ها را در دام اعتياد مي‌اندازد و اوضاع را از آنچه هست دشوارتر مي‌كند.

2. فشارهاي اجتماعي در مورد لاغري و تناسب اندام

امروزه تمام شبكه‌هاي تلويزيوني، ماهواره‌اي و صفحات مجازي پر شده است از تصاوير زناني كه اندام لاغر و كشيده‌اي دارند. اين تصاوير به طور ناخودآگاه اين ذهنيت را براي زنان ايجاد كرده است كه براي پذيرفته شدن و زيبا بودن بايد چنين هيكل و اندامي داشته باشند.

اگر لاغري و تناسب اندام به عنوان هدفي در جهت افزايش سلامتي در نظر گرفته شود بسيار مفيد است اما اگر به دليل فشارهاي اجتماعي به نوعي ضرورت و اجبار درآيد آسيب‌هاي فراواني را به همراه دارد چراكه در اين شرايط بسياري از افراد به دنبال اين هستند كه در كمترين زمان و با كمترين تلاش به وزن و اندام دلخواه خود دست يابند تا بلكه بتوانند توجه ديگران را به سمت خود جلب نمايند. همين امر باعث مي‌شود كه به احتمال بيشتري تحت تأثير تبليغات افراد سودجو قرار بگيرند و از قرص‌ها و تركيبات اعتيادآور براي لاغري خود استفاده كنند. براي مثال در بسياري از تركيبات لاغري كه به طور غير قانوني به فروش مي‌رسد مقاديري شيشه وجود دارد كه علاوه بر لاغري اعتياد بسيار شديدي را نيز ايجاد مي‌كند.

3. مخالفت با طرحواره‌هاي اجتماعي 

طرحواره‌هاي ذهني زيادي در مورد زنان وجود دارد كه اعتياد و مصرف مواد را امري مردانه نشان مي‌دهد و همچنين بيانگر اين است كه زنان ضعيف‌تر از آن هستند كه بتوانند مصرف مواد را تجربه كنند. اين امر بسياري از زنان را تحريك مي‌كند تا تنها براي اثبات توانمندي‌هاي خود دست به اعمال غير معقولانه‌اي بزنند. در حالي كه اعتياد هرگز مسئله‌اي جنسيتي نيست. زنان و مردان هردو در برابر مصرف مواد آسيب‌پذير هستند و مي‌توانند از اين امر متضرر شوند. در نتيجه بايد همه افراد در مورد آن آگاهي داشته باشند و بدانند كه جنسيت مصونيتي براي معتاد نشدن ايجاد نمي‌كند.

 

سلامت روان و اعتياد زنان

متخصصين و كارشناسان در برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد همواره به مسئله سلامت روان تأكيد مي‌كنند چراكه مشكلات روحي و رواني نظير افسردگي، اضطراب، كمبود اعتماد به نفس و ناتواني در كنترل هيجانات از جمله مهم‌ترين عواملي هستند كه نه تنها سلامت روان فرد را كاهش مي‌دهند بلكه او را در برابر اعتياد آسيب‌پذير مي‌كنند. از آنجايي كه آمار مبتلايان به افسردگي و اختلالات اضطرابي در زنان بيشتر است بسيار اهميت دارد كه براي سلامت روان زنان و دختران جامعه اهميت قائل شويم و آن را به عنوان عامل بسيار تأثيرگذار در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي نظير اعتياد در نظر بگيريم.

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان اضطراب كليك كنيد.

 

آثار اعتياد زنان

اعتياد زنان تنها اعتياد يك فرد نيست. بلكه آسيب به كليت اجتماع است. به دنيا آمدن فرزندان معتاد، بروز نواقص مادرزادي در نوزادان، تربيت نادرست كودكان و از هم پاشيدن خانواده تنها بخشي از آثار اعتياد زنان است. البته همان طور كه پيش‌تر گفته شد هرگز نبايد تصور كنيم كه اعتياد مسئله‌اي جنسيتي است و تنها به يك گروه جامعه آسيب مي‌رساند. زنان و مردان همگي مي‌توانند از مصرف مواد متضرر شوند و با آسيب‌هايي نظير طرد شدن از خانواده، از دست دادن شغل، از دست دادن امنيت اجتماعي و درگيري با قانون مواجه شوند.

با اين حال به دليل فشار اجتماعي مضاعف و نگاه بسيار منفي كه به اعتياد زنان وجود دارد اين امر مي‌تواند براي آن‌ها پيامدهاي منفي بيشتري را به بار بياورد و پيگيري درمان و ترك را دشوارتر كند. در واقع بسياري از زنان به دليل اينكه كسي از اعتياد آن‌ها باخبر نشود سال‌ها از مراجعه كردن به مراكز درماني خودداري مي‌كنند و همين امر باعث شدت گرفتن آثار منفي اعتياد در آن‌ها مي‌شود.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– من با شوهرم اختلافات بسياري دارم و در عين حال نمي‌توانم از او جدا شوم. در اين شرايط مصرف داروهاي آرام‌بخش را شروع كردم كه باعث شد كمي آرامش پيدا كنم. آيا مصرف اين قرص‌ها مي‌تواند اعتيادآور باشد؟

قرص‌هاي آرام‌بخش در دراز مدت منجر به وابستگي جسماني و رواني مي‌شود و در نتيجه مي‌توان گفت كه قابليت اعتيادآوري دارد. مصرف و نحوه قطع آن‌ها حتماً بايد تحت نظارت پزشك باشد تا آسيب‌ها به حداقل برسد. اگر اين داروها را بدون تجويز مصرف مي‌كنيد، ناگهان آن‌ها را قطع نكنيد و براي پيگيري وضعيت خود حتماً به يك روانپزشك مراجعه كنيد. براي دريافت مشاوره در زمينه اعتياد زنان مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: اعتياد زنان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد زنان،
موضوع:
[ ۳ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۵۵:۳۱ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی