كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

 

معده درد عصبي و علائم آن

افرادي كه دچار معده درد عصبي هستند بدون اينكه مشكل و بيماري خاصي در دستگاه گوارش داشته باشند دائماً با علائم ناراحت كننده‌اي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه كيفيت زندگي روزانه آن‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهد. از جمله اين علائم مي‌توان به حالت تهوع، احساس دردهاي شكمي، نفخ معده، يبوست و اسهال اشاره كرد. در واقع متخصصان معتقدند معده درد عصبي نوعي اختلال سايكوسوماتيك است كه در نتيجه تجربه اضطراب و استرس‌هاي مزمن ايجاد مي شود و نوعي واكنش جسماني در برابر مشكلات رواني محسوب مي‌گردد. 

براي اطلاعات بيشتر در زمينه كاهش استرس كليك كنيد.

 

علل دچار شدن به معده درد عصبي

جالب است بدانيد دستگاه گوارش انسان نوعي سيستم عصبي جداگانه و مربوط به خود را دارد كه به سيستم عصبي داخلي معروف است. اعصاب انتهايي موجود در اين سيستم به استرس‌ها و ساير پيام‌هاي عصبي كه از مغز مي‌رسد پاسخ مي‌دهند. هنگامي كه پيام اضطراب توسط سيستم عصبي داخلي دريافت مي‌شود سيستم گوارش بر اساس واكنش جنگ و گريز عمل مي‌كند.

در اين شرايط خون كمتري به سمت معده هدايت مي‌شود و بيشتر جريان خون به سمت عضلات انتهايي حركت مي‌كند. اين واكنش نوعي پاسخ تكاملي است كه در جريان تكامل در بدن انسان شكل گرفته است. واكنش جنگ و گريز به انسان كمك مي‌كند هنگامي كه در معرض تهديد قرار گرفت بتواند با نيروي بيشتري پاسخ دهد و قدرت عضلاني بيشتري داشته باشد. با اين حال با گذشت زمان و در عصر امروز كه انسان‌ها دائماً با اضطراب دست و پنجه نرم مي‌كنند تجربه پايدار واكنش جنگ و گريز منجر به ايجاد اثرات سوء شده است. براي مثال خون رساني كم به ارگان‌هايي نظير معده در طولاني مدت دردهاي مزمن و مبهمي را ايجاد مي‌كند كه ايجاد كننده مشكلاتي همچون معده درد عصبي است. براي آگاهي بيشتر در زمينه اختلالات رواني كليك كنيد.

 

عوامل تحريك كننده معده درد عصبي

عوامل مختلفي وجود دارند كه مي‌توانند معده درد عصبي را تحريك كنند. شناخت اين عوامل و كنترل آن‌ها يكي از مهم‌ترين كارهايي است كه مي‌توانيد در جهت كاهش اين درد انجام دهيد. از جمله اين عوامل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

– نزديك بودن يك رويداد استرس‌زا نظير امتحان يا ارائه درسي

– بروز مشكلات استرس‌زا در زندگي نظير طلاق يا از دست دادن عزيزان

– مواجه شدن با مشكلات مالي و دغدغه‌هاي شغلي

– درگيري با يك بيماري سخت و مزمن

– تغيير مكان زندگي يا تغيير شغل

– درگيري با مشكلات خانوادگي يا ارتباطي

براي شناخت بيشتر در زمينه كنترل اضطراب كليك كنيد.

 

روش‌هاي درمان معده درد عصبي

درمانگران براي درمان اين مشكل بر عوامل تحريك كننده آن تمركز مي‌كنند. آن‌ها با ايجاد توانايي مديريت هيجانات مؤثر در مراجع، به او كمك مي‌كنند تا هنگام مواجه شدن با رويدادهاي استرس‌زاي زندگي راحت‌تر سازگار شود و كمتر دردهاي عصبي را تجربه كند. ما در ادامه به چند گزينه مهم در درمان اين مشكل اشاره كرده‌ايم.

1. درمان‌هاي روان شناختي

درمان‌هاي روانشناختي كه از جانب روانشناسان و روانپزشكان ارائه مي‌شود به افراد مبتلا به اين بيماري كمك مي‌كند تا بتوانند با روش‌هاي مديريت استرس در زندگي روزمره خود آشنا شوند. اين مسئله را همواره به ياد داشته باشيد كه اضطراب و استرس‌ها بخش جدايي‌ناپذير از زندگي ما هستند و هرگز نمي‌توانيم آن‌ها را به طور كامل حذف كنيم. اما درمانگران مي‌توانند به ما كمك كنند تا روش‌هاي كنترل و مديريت آن را بياموزيم و هنگام قرار گرفتن در موقعيت‌هاي تنش‌زا واكنش‌هاي سازگارانه‌تري نشان دهيم.

2. درمان‌هاي دارويي

در برخي موارد افراد سطوح بسيار بالايي از استرس را در زندگي تجربه مي‌كنند. هيجانات منفي آن‌ها در اين شرايط آن‌قدر زياد است كه آمادگي لازم براي شروع جلسات روان درماني را نيز ندارند. اين امر در كنار ايجاد علائم جسماني نظير معده درد عصبي موجب پيچيده‌تر شدن اوضاع مي‌شود. در اين شرايط درمانگران بيمار را به يك پزشك ارجاع مي‌دهند تا بتواند به كمك دارو درماني ميزاني از استرس را كاهش دهد و پس از اينكه به شرايط رواني باثباتي دست پيدا كرد درمان‌هاي روان شناختي را ادامه دهد.

3. استفاده از تكنيك‌هاي آرامش بخشي

در كنار درمان‌هاي روان شناختي و درمان‌هاي دارويي استفاده از تكنيك‌هاي آرامش بخشي در زندگي روزمره به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد در موقعيت‌هاي پرتنش زندگي كنترل بيشتري روي هيجانات خود داشته باشيد و با كنترل استرس، دردهاي عصبي كمتري را نيز تجربه كنيد. از جمله مهم‌ترين تكنيك‌ها در اين زمينه مي‌توان به ريلكسيشن، مراقبه، تكنيك‌هاي تنفسي و فنون ذهن آگاهي اشاره كرد. شما مي‌توانيد با كمك روانشناس اين تكنيك‌ها را ياد بگيريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

4. مراقبت‌هاي غذايي

علاوه بر پيگيري درمان‌هاي روان شناختي و پزشكي پيروي از يك رژيم سالم و رعايت برخي مراقبت‌هاي غذايي نيز در بهبود اين اختلال بسيار اهميت دارد. براي مثال براي بيماران مبتلا به معده درد عصبي خوردن نوشيدني‌هاي كافئين دار نظير قهوه و چاي توصيه نمي‌شود. همچنين متخصصان همواره به اين افراد تأكيد مي‌كنند كه از خوردن غذاهاي تحريك كننده معده مثل غذاهاي بسيار تند، چرب و ترش بپرهيزند و كمتر از فست فودها استفاده كنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه درمان اضطراب كليك كنيد. 

 

سؤالات متداول

– آيا كودكان نيز ممكن است به معده درد عصبي دچار شوند؟

بله. اتفاقاً اين مشكل دركودكان بسيار ديده مي‌شود. شايد شما هم ديده باشيد كه كودكان در موقعيت‌هاي پرتنش دائماً از دل درد شكايت مي‌كنند و دچار مشكلات گوارشي مي‌شوند. اين علائم مي‌تواند نشان دهنده بروز معده درد عصبي در كودك باشد. در اين شرايط معمولاً با از بين رفتن عامل استرس‌زا دل درد كودك نيز به طور خودكار بهبود مي‌يابد. براي دريافت مشاوره در زمينه معده درد عصبي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: معده درد عصبي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: معده درد عصبي،
موضوع:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۵:۲۵ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی