كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

علل عقب افتادن پريود

برخي از زنان با وجود اينكه باردار نيستند با مشكل تاخير يا قطع شدن چرخه قاعدگي روبه‌رو مي‌شوند. اگر در مورد علل بروز اين مشكل كنجكاو هستيد ما در ادامه به مهم‌ترين آن‌ها پرداخته‌ايم.

1. درگيري با استرس زياد از علل عقب افتادن پريود

اينكه دوره‌هاي پريود در زنان تحت تأثير رويدادهاي استرس‌زا قرار بگيرد امر رايجي محسوب مي‌شود. در واقع بسياري از زنان در ماه‌هايي كه دچار تنش و فشار رواني هستند تاخير در چرخه قاعدگي را تجربه مي‌كنند. اين رويداد از طريق مكانيسم‌هاي مختلفي اتفاق مي‌افتد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

– استرس، تعادل هورموني بدن را به هم مي‌ريزد.

– استرس مي‌تواند سبك زندگي افراد را تغيير بدهد. انفعال و عدم تمايل براي تحرك كافي در طول روز مي‌تواند تا حد زيادي در تاخير پريود نقش داشته باشد.

– استرس ناحيه‌اي از مغز به نام هيپوتالاموس را تحت تأثير قرار مي‌دهد كه اين ناحيه مسئوليت كنترل چرخه‌هاي قاعدگي را به عهده دارد.

– پرخوري و بي‌اشتهايي دو واكنش عصبي رايج به استرس هستند كه هردوي آن‌ها مي‌توانند چرخه قاعدگي را دچار مشكل كنند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه كاهش استرس كليك كنيد.

2. قرار داشتن در دوران شيردهي

در دوران شيردهي قطع شدن يا كمتر بودن دوره‌هاي پريود امري طبيعي محسوب مي‌شوند و جاي نگراني براي آن وجود ندارد. در واقع تغييرات هورموني طبيعي بدن در اين دوره مسئول بروز قطع پريود يا تاخير در آن هستند. كاهش فرايند تخمك گذاري به بدن شما كم مي‌كند تا بتواند پس از زايمان مدتي خود را بازيابي كند و سپس براي بارداري‌هاي بعدي آماده شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روابط زناشويي كليك كنيد.

3. دچار بودن به لاغري مفرط از علل عقب افتادن پريود

افراد مبتلا به اختلالات خوردن نظير بي‌اشتهايي عصبي يا همان آنوركسيا اغلب به كاهش وزن بسيار شديد و لاغري مفرط دچار مي‌شوند كه اين مسئله باعث مي‌شود دوره‌هاي قاعدگي خود را از دست بدهند و فواصل بين پريودها را به طور طولاني‌تري تجربه نمايند. در اين شرايط درمان اختلالات عصبي و تلاش براي افزايش وزن بدن مشكلات مرتبط با قاعدگي را نيز بهبود خواهد بخشيد.

4. چاقي

همان طور كه لاغري مي‌تواند هورمون‌هاي بدن را تحت تأثير قرار دهيد و منجر به بروز تاخير در پريودها شود چاقي نيز مي‌تواند همين اثرات را ايجاد نمايد. بسياري از افراد كه به خاطر اضافه وزن دچار اين مسئله مي‌شوند، با پيگيري يك رژيم غذايي مناسب يا افزايش تحركات بدني مي‌توانند بر اين مشكل غلبه كنند.

5. انجام ورزش‌هاي سنگين از علل عقب افتادن پريود

انجام ورزش به طور روتين تأثير مثبتي در چرخه قاعدگي دارد و به نظم آن كمك مي‌كند اما انجام افراطي ورزش‌هاي سنگين اغلب منجر به كاهش سطوح استروژن در بدن بانوان مي‌شود. از آنجايي كه استروژن كنترل دوره‌هاي پريود را بر عهده دارد كاهش آن مي‌تواند به تاخير و حتي قطع سيكل قاعدگي منجر شود.

6. بروز تغييراتي در چرخه خواب و بيداري

بروز اختلال در چرخه سيركاردين يا همان چرخه خواب و بيداري مي‌تواند شروع خونريزي پريود را متوقف سازد. از همين رو افرادي كه دچار مشكلات خواب هستند و كساني كه به تازگي به مناطقي كه ساعت متفاوتي دارند سفر كرده‌اند بيش از ديگران در معرض مواجه با تاخير در پريودها قرار دارند.

7. دچار بودن به تنبلي تخمدان از علل عقب افتادن پريود

تنبلي تخمدان يا همان سندروم پلي كيستيك وضعيتي است كه در آن بدن زن هورمون‌هاي مردانه بيشتري توليد مي‌كند كه اين هورمون‌ها باعث اختلال در روند تخمك گذاري مي‌شوند و در نتيجه به بروز علائمي نظير تاخير دوره‌هاي پريود مي‌انجامند. پزشكان براي تشخيص اين سندروم از سونوگرافي و آزمايش خون استفاده مي‌كنند. تصاوير سونوگرافي در صورت بروز تنبلي تخمدان از وجود كيست‌هاي ريز زياد خبر مي‌دهند كه در نتيجه تغييرات هورموني پديد آمده‌اند.

8. مشكلات مرتبط با غده تيروئيد

يكي ديگر از علل تاخير در پريودها كم كاري يا پركاري غده تيروئيد است. اين غده كه كنترل كننده ميزان متابوليسم بدن است تا حد زيادي بر عملكرد ساير هورمون‌ها نيز تأثير مي‌گذارد و در نتيجه در به تاخير افتادن خونريزي پريود نيز نقش دارد.

 

درمان تاخير در پريود

اولين مسئله در درمان مناسب تاخير دوره‌هاي پريود اين است كه پزشك بتواند به علت يابي دقيقي دست يابد و ريشه بروز اين مشكل را به درستي متوجه شود. درمان افراد مختلفي كه دچار اين مشكل هستند بنابر دلايل ايجاد كننده آن مي‌تواند با يكديگر كاملاً متفاوت باشد. براي مثال بسياري از افراد مشكل پزشكي خاصي ندارند و تنها به دليل قرار گرفتن در محيط استرس‌زا و پر تنش دچار اين مشكل شده‌اند.

در اين شرايط استفاده از تكنيك‌هاي آرامش بخشي نظير ريلكسيشن و مراجعه به روانشناس براي يادگيري فنون مديريت هيجان منفي تا حد زيادي مي‌تواند كمك كننده باشد و به منظم شدن سيكل ماهانه كمك كند. اما افرادي كه به مشكلاتي نظير تيروئيد يا تنبلي تخمدان مبتلا هستند لازم است كه داروهاي خاصي نظير داروهاي ضد بارداري را براي مدت مشخص تحت نظر پزشك مصرف نمايند تا از اين طريق بتوانند بر مشكلات مرتبط با قطع و تاخير پريود نيز غلبه كنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– چه زماني بايد تاخير در پريودها را جدي بگيريم و به پزشك مراجعه نماييم؟

طولاني شدن تاخير در پريودها همراه با بروز علائم ديگري نظير سردردهاي شديد، حالت تهوع و استفراغ، دچار شدن به خونريزي‌هاي بسيار شديد و نامنظم شدن چرخه قاعدگي از جمله علائمي هستند كه بايد در مورد آن‌ها هشيار باشيد و در صورت مواجهه با آن‌ها به پزشك مراجعه نماييد.

– آيا مصرف داروهاي ضد بارداري مي‌تواند باعث عقب افتادن پريود شود؟

بله بسياري از قرص‌هاي بارداري حاوي استروژن و پروژسترون هستند و از تخمك گذاري پيشگيري مي‌كنند و تا زماني كه اين دارو را مصرف مي‌كنيد به دليل عدم تخمك گذاري، خونريزي قاعدگي را تجربه نخواهيد كرد. براي دريافت مشاوره در زمينه تاخير در چرخه قاعدگي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: عقب افتادن پريود

 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: عقب افتادن پريود،
موضوع:
[ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۳۱:۳۶ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی