كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

حمايت از همسر يعني چه؟

زندگي مشترك يك ارتباط دو نفره مهم است. در اين ارتباط شما و طرف مقابل با يكديگر پيمان بسته‌ايد كه در تمامي خوشي‌ها و ناخوشي‌ها دركنار يكديگر باشيد. حمايت عاطفي به اين معناست كه شما اين احساس را در طرف مقابل ايجاد كنيد كه در مسير زندگي تنها نيست. به عبارتي حمايت به اين معناست كه زن وشوهر، در تمامي مراحل زندگي بدون هيچ قيد و شرطي به يكديگر كمك كنند.

حمايت از همسر اين احساس را در وي ايجاد مي‌كند كه از جانب شما درك مي‌شود و همواره مي‌تواند روي كمك شما حساب كند. در واقع حمايت هنگامي صورت مي‌گيرد كه طرف مقابل شما در معرض استرسورهاي مختلفي قرار داشته باشد. اين استرس مي‌تواند مربوط به مسائل مالي، شغلي و يا اجتماعي باشد.

 

چرا حمايت از همسر مهم است؟

يكي از مهم‌ترين فاكتورهاي سلامت روان، احساس حمايت شدن از جانب اطرافيان است. هنگامي كه فرد احساس مي‌كند در شرايط سخت، فرد يا افرادي هستند كه مي‌توان به آن‌ها تكيه كرد و در كنترل شرايط روي كمكشان حساب كرد، با آرامش و قدرت بيشتري با مشكلات مواجه مي‌شود.

از طرفي حمايت شما از همسرتان باعث بيشتر شدن محبت و صميميت ميان شما شده و زندگي بهتري را برايتان به همراه خواهد داشت. در صورتي كه فضاي محبت و حمايت را در خانه ايجاد كنيد، مي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه شما نيز در شرايط سخت، از حمايت طرف مقابلتان بهره خواهيد برد.

يكي ديگر از فوايد حمايت از همسر جنبه آموزشي اين حمايت براي فرزندانتان است. هنگامي كه فرزند شما ميان پدر و مادرش، حمايت و كمك را مي‌بيند احترام به خانواده و حمايت از اعضاي خانواده را ياد خواهد گرفت.

حمايت از همسرتان مي‌تواند بسياري از آسيب‌ها را از محيط خانه دور نگه دارد، براي مثال هنگامي كه همسرتان در شرايط سختي قرار دارد، اگر احساس كند كه از جانب شما حمايتي دريافت نمي‌كند، ممكن است رابطه بينتان به سمت سردي، درگيري و مشكلات جدي پيش برود. در نتيجه حتي براي جلوگيري از عوارض ناخوشايند بي توجهي هم كه شده، در روزهاي سخت زندگي همسرتان همراه او باشيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه همسرداري موفق كليك كنيد.

 

چرا حمايت از همسر در برخي خانه‌ها از ميان مي‌رود‌؟

1. نبود احساس علاقه مشترك

ما معمولا در مقابل افرادي كه به آن‌ها علاقه داريم، احساس مسئوليت مي‌كنيم. اين احساس مسئوليت باعث مي‌شود كه ما به طور غريزي، از ناراحتي آن‌ها ناراحت شده و در تلاش براي كمك برآييم. يكي از دلايلي كه باعث مي‌شود تا ما نسبت به دشواري‌هاي همسرمان بي‌توجه باشيم، نبود علاقه مشترك است. اين فقدان علاقه در بسياري از مواقع به مرور زمان و بر اساس دلخوري‌هاي پيش آمده ايجاد مي‌شود. در اين شرايط معمولا توصيه مي‌شود كه براي حل اختلافات گذشته مي‌بايست اقدامي صورت بگيرد. شما به عنوان شريك اين زندگي مي‌توانيد پا پيش گذاشته و از طرف مقابلتان براي حل كردن مشكلات درخواست كنيد.

2. صحبت نكردن از سختي‌ها

بسياري از انسان‌ها فكر مي‌كنند كه صحبت نكردن از سختي‌ها، ويژگي مطلوبي است. آن‌ها فكر مي‌كنند مشكلات بيرون از خانه، هرگز نبايد وارد خانه شود. در حاليكه خانه و خانواده، مهم‌ترين مكان براي رسيدن به آرامش و دريافت محبت است. هنگامي كه شما از مشكلاتتان صحبت نمي‌كنيد، ديگران نمي‌دانند كه درچه شرايطي قرار داريد در نتيجه نمي‌توانيد حمايتي دريافت كنيد.

براي برطرف كردن اين مشكل معمولا به افراد توصيه مي‌شود كه براي صحبت و بيان شرايط سختي كه داشته‌اند، اقدام كنند. اگر همسر شما ذاتا از آن دسته افرادي است كه به سختي صحبت مي‌كند، اين شما هستيد كه مي‌بايست براي صحبت و فهميدن احوالات وي اقدام كنيد. در اين باره در بخش راهكارهاي حمايتي توضيحات بيشتري خواهيم داد.

3. يك طرفه بودن حمايت

بعضي از زوجين به اين دليل كه احساس مي‌كنند حمايت، يك رفتار متقابل در زندگي آن‌ها نيست، از اين رفتار دست مي‌كشند. آن‌ها احساس مي‌كنند كه علي رغم تلاش و حمايتي كه نسبت به همسر خود اعمال داشته‌اند، محبتي را دريافت نكردند به همين خاطر در موقعيت‌هاي مشابه آينده، دست از حمايت مي‌كشند. در اين موارد بهتر است به جاي دست كشيدن از يك عادت خوب، با همسرتان صحبت كنيد و به او بگوييد كه تا چه حد به دريافت حمايت و كمك او احتياج داريد. خواندن مقاله ارتباط صحيح با همسر نيز مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد در مواقع ضروري از همسرتان حمايت كنيد.

 

راهكارهايي براي بهبود حمايت از همسر

1. براي حمايت از همسر همدلي كنيد

هنگامي كه همسرتان در شرايط سختي قرار دارد، با او همدردي كنيد. جملاتي نظير اينكه (مي‌فهمم در چه شرايطي قرار داري)، (من هم اگر جاي تو بودم، ناراحت مي‌شدم) به همسرتان نشان مي‌دهد كه شما سختي اوضاع را درك مي‌كنيد. علاوه بر جملاتي كه نشانه همدلي هستند، سعي كنيد با جملات انگيزه بخش آن‌ها را در ادامه دادن تلاش‌هايشان كمك كنيد. عباراتي نظير اينكه هر اتفاقي بيفتد شما حمايت و محبتتان را از وي دريغ نمي‌كنيد و يا بيان اينكه او تا اينجا خيلي خوب از پس مسائل برآمده، بسيار كمك كننده هستند.

2. دنبال مقصر نگرديد

بسياري از مواقع، مشكلات و بحران پيش آمده ناشي از اشتباه يكي از طرفين و قابل پيش بيني بوده است. سعي كنيد در اين اوضاع، به جاي سركوفت زدن و يادآوري اينكه شما اين بحران را پيش بيني كرده بوديد و تقصير اوست كه اكنون چنين مشكلي پيش آمده؛ به همسرتان و شرايط موجود آرامش دهيد. مهم‌تر از تعيين مقصر در حال حاضر، سر و سامان دادن به اوضاع و مديريت براي حل مشكل است.

3. بپرسيد امروز چگونه گذشت

اگر همسرتان نمي‌خواهد و يا نمي‌تواند از مشكلات صحبت كند، اين شماييد كه مي‌بايست سر صحبت را باز كنيد. از او بخواهيد راجع به امروزش برايتان توضيح دهد، سپس از موارد جزئي‌تري سوال كنيد، براي مثال بپرسيد، با همكارانش مشكلي نداشته؟ ارباب رجوعي ناراحتش نكرده؟ و يا هر سوال ديگري كه فكر مي‌كنيد سر صحبت را باز مي‌كند.

همچنين سعي كنيد نسبت به نشانه‌هاي رفتاري همسرتان گوش به زنگ باشيد. اين نشانه‌ها و تغييراتي كه در چهره و حالات همسرتان ايجاد شده است به خوبي به شما مي‌گويند كه مشكلي پيش آمده. گاهي حتي بهتر است مستقيما بپرسيد چه چيزي او را ناراحت كرده است.

4. براي حمايت از همسر با محبت رفتار كنيد

گاهي اوقات نياز نيست صحبت خاصي كنيد و يا كار مهمي انجام دهيد. همسرتان را در آغوش بگيريد، او را نوازش كنيد، بابت همه زحمات از او تشكر كنيد و به او بگوييد در هر شرايطي همراهش هستيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه محبت به همسر كليك كنيد.

5. مسئوليت بدهيد

اگر احساس مي‌كنيد طرف مقابلتان در شرايط سخت با شما همكاري ندارد و تنهايتان گذاشته، با او در اين باره صحبت كنيد. برخي اوقات به جاي صحبت‌هاي تكراري كه احتمالا بارها انجام داده‌ايد و تاثيري هم نداشته، از وي بخواهيد برايتان كاري انجام دهد و برخي مسئوليت‌ها را به او بدهيد. همچنين اگر همسر شما در شرايط سختي قرار دارد، شما مي‌توانيد با برعهده گرفتن بخشي از مسئوليت‌ها به او كمك كنيد.

6. براي حمايت از همسر وقت شناس باشيد

هنگامي كه همسرتان در يك شرايط روحي نامطلوب قرار دارد، حمايت يعني اينكه فعلا در برابر برخي مسائل صبور باشيد و گاهي اوقات از خودتان بگذريد. مطرح كردن بعضي مسائل ساده و بي اهميت كه بعدها نيز مي‌توانيد به آن‌ها رسيدگي كنيد، صرفا باعث ايجاد كدورت و دلخوري خواهد شد.

همچنين ممكن است همسرتان، براي مدتي تمايل به صحبت كردن نداشته باشد و يا مدتي ناراحت باشد و چيزي هم به شما نگويد. در اين شرايط سعي كنيد مزاحم آرامش وي نباشيد. از او نخواهيد مانند هميشه رفتار كند، با خودتان اين احتمال را در نظر بگيريد كه چيزي ناراحتش كرده و به زمان احتياج دارد. شما مي‌توانيد مدتي بعد، از او بپرسيد كه علت ناراحتيش چه بوده است.

7. انسان‌ها ابر قهرمان نيستند

در نظر داشته باشيد كه هر فردي يك ظرفيت مشخص دارد و نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه تمامي مسئوليت‌ها برعهده يك نفر باشد و يا از چندين جنبه به وي فشار وارد شود. بهتر است در اين شرايط دست به كار شده و به همسرتان كمك كنيد. در صورتي كه مشكلات فراتر از آن است كه بتوانيد به حل آن بپردازيد بهتر است از زوج درماني بهره ببريد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه زوج درماني كليك كنيد.

 

سوالات متداول

در صورتي كه حمايت صرفا يك طرفه باشد چه كار كنيم؟

با همسرتان صحبت كنيد و به او بگوييد تا چه حد به كمكش احتياج داريد. همچنين مي‌توانيد برخي مسئوليت‌ها را به او بسپاريد. در كنار اين موضوع، مي‌توانيد براي دريافت مشاوره در زمينه حمايت از همسر و حل مشكلات پيش آمده با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: حمايت از همسر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حمايت از همسر،
موضوع:
[ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۱:۱۰ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی