كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

اختلال مالش دوستي

رفتار جنسي انسان در جهت كمك به پيوند عاطفي قوي‌تر، ايجاد لذت متقابل در همكاري با همسر يا شريك جنسي، ابراز محبت و تقويت عشق بين دو فرد و توليد مثل عمل مي‌كند. رفتار جنسي با انحرافات جنسي تفاوت دارد. در واقع انحرافات جنسي شامل خيال پردازي‌ها، تمايلات جنسي و يا رفتارهاي غيرطبيعي هستند كه به طور مكرر رخ مي‌دهند و از لحاظ جنسي برانگيخته مي‌شوند.

يكي از انواع انحرافات جنسي اختلال مالش دوستي است. در اين اختلال افراد با ماليدن نواحي تناسلي خود به بدن افراد ديگر لذت جنسي كسب مي‌كنند و موجب ايجاد لمس هراسي در قربانيان مي‌شوند. اين اختلال تنها براي خود فرد مخرب نيست و جامعه را دچار آسيب مي‌كند و ديگران را نيز به خطر مي‌اندازد. لزوم درمان و توجه به اين افراد از نابهنجاري‌ها جلوگيري خواهد كرد و به بهبود سلامت روان افراد و جامعه كمك مي‌كند.

براي آگاهي در زمينه اختلالات جنسي كليك كنيد.

 

ويژگي‌هاي تشخيصي افراد مبتلا به اختلال مالش دوستي

_ افراد مبتلا به اين نابهنجاري خيال‌پردازي‌هاي برانگيزنده جنسي شديد و اميال جنسي يا رفتارهايي دارند كه شامل لمس كردن و ماليدن خود به افراد قرباني و كساني كه مورد سوء استفاده قرار مي‌گيرند مي‌شود. اين رفتار بايد حداقل به مدت 6 ماه تداوم داشته باشد.

_ در اين افراد عمل كردن طبق اين اميال يا داشتن اميال جنسي يا خيال‌پردازي درباره آن‌ها، موجب پريشاني يا اختلال زياد مي‌شود.

 

ميزان شيوع در افراد جامعه 

ميزان شيوع اختلال مالش دوستي حدود 30 درصد در ميان افراد بالغ تخمين زده شده است و 10 تا 14 درصد از مرداني كه مبتلا به اختلالات كروموزومي هستند نيز معيارهاي تشخيصي را براي اين اختلال دارند. در حالي كه مشخص شده است كه شيوع اختلال مالش دوستي در مردان بسيار شايع‌تر است اما به خاطر محدوديت‌هاي جامعه آمار خاص در رابطه با تشخيص زنان در دسترس نيست. شيوع اين اختلال مي‌تواند همراه با اختلالات رواني ديگر از جمله اختلالات رفتاري، اختلالات شخصيت، افسردگي، اختلال دوقطبي، اضطراب و سوء‌مصرف مواد مخدر همراه باشد.

 

علل اختلال مالش دوستي

براي اين اختلال علت مشخصي بيان نشده است و مي‌تواند علل گوناگوني مانند فرايند رشدي ناكامل و عدم تطبيق جنسي، اضطراب‌، افسردگي و رويدادهاي تجربه شده در كودكي مانند سوء استفاده جنسي داشته باشد.

 

راه‌هاي درمان اختلال مالش دوستي

افراد با اين شرايط اغلب به دنبال درمان نيستند و به طور كلي اختلال خود را تشخيص نمي‌دهند. درمان‌هاي رايج شامل روان درماني و دارو درماني است. درمان‌هاي رفتاري اغلب براي كمك به فرد در كنترل و استفاده از ابزارهاي قابل قبول براي مقابله آن‌ها نسبت به ماليدن و لمس كردن ديگران استفاده مي‌شود.

1. درمان شناختي رفتاري

درمان‌هاي شناختي-رفتاري مي‌تواند به فرد كمك كند تا محرك‌ها را شناسايي كرده و سپس به فرد آموزش داده شود تا مهارت‌هاي خود را به شيوه‌هاي بهداشتي بيشتري مديريت كند. اين امر به طور معمول شامل بازسازي شناختي، آموزش آرام سازي براي كاهش تماس‌هاي لمسي يا ماليدن و آموزش مهارت‌هاي مقابله با روش‌هاي مختلف براي خاموش نگه داشتن اختلال در زماني كه احساس در فرد ايجاد شده تشكليل مي‌شود.

2. دارو درماني از راه‌هاي درمان اختلال مالش دوستي

داروهاي مختلف مي‌توانند براي مهار كردن هورمون‌هاي جنسي تستسترون و استروژن به منظور كاهش ميل جنسي نيز استفاده شوند. مهاركننده‌هاي بازجذب سروتونين انتخابي كه معمولاً براي افسردگي و ساير اختلالات خلقي مورد استفاده قرار مي‌گيرند مي‌توانند به عنوان سطوح پايين‌تر سروتونين در مغز استفاده شوند.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره جنسي كليك كنيد.

 

سوالات متداول

1. سلام من چندين بار در اتوبوس مورد آزار و اذيت قرار گرفتم و نتوانستم واكنشي نشان بدهم، چراكه كه در آن زمان بسيار شوكه شده بودم و خيلي در لحظه اين اتفاق برايم افتاد. به نظر شما در اين مواقع انجام چه كاري ضروري و لازم مي‌باشد؟ 

اگر در اين شرايط قرار گرفتيد بلافاصله از آن فرد فاصله گرفته و يا ترك موقعيت كنيد و به طرف مقابل بفهمانيد كه حق تعرض به حريم خصوصي شما را ندارد. بايد بدانيم كه اين افراد اكثرا منفعل و منزوي هستند و از سر و صداي شما مي‌ترسند. اگر سكوت كنيد فكر مي‌كنند مي‌توانند بر شما مسلط شوند.

2. مبتلايان به اختلال مالش دوستي بيشتر در چه سني هستند؟

افراد مبتلا بين سنين ۱۵ تا ۲۵ سالگي بيشتر احتمال دارد به اين اختلال منجر شوند. همچنين در سنين بالاتر معمولاً فرد از انجام آن صرف نظر كرده و خود را از انجام آن سركوب مي‌كند. براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال مالش دوستي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: مالش دوستي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مالش دوستي،
موضوع:
[ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۳۱:۳۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی