كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

مثبت انديشي و اهميت آن

مثبت انديشي يكي از مهارت‌هاي زندگي است كه افراد با استفاده از آن مي‌توانند وضعيت جسمي و رواني خود را بهبود ببخشند. در واقع مثبت انديشي در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و شغلي به افراد براي رسيدن به موفقيت‌هاي بيشتر و زندگي سالم‌تر كمك مي‌كند. در جامعه حاضر كه مشكلات و سختي‌هاي بسياري در سطوح مختلف جامعه و زندگي افراد وجود دارد، تفكر مثبت بيش از هر زمان ديگري به كمك افراد مي‌آيد. مثبت انديشي به افزايش تحمل مشكلات و دشواري‌ها كمك خواهد كرد و باورها و عقايد افراد را به سمت خوشبختي و خوش بيني سوق مي‌دهد. افراد بسياري به مثبت انديشي اعتقاد ندارند كه شايد يكي از دلايل آن مي‌تواند عدم آگاهي درباره مثبت انديشي باشد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت هاي زندگي كليك كنيد.

 

فوايد مثبت انديشي

از فوايد مثبت انديشي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1. اهميت مثبت انديشي در كاهش استرس

افراد مثبت انديش كمتر در معرض استرس قرار مي‌گيرند و اگر يك وضعيت ناخوشايند رخ دهد آن‌ها بر روي حل مسئله متمركز مي‌شوند و كنترل اوضاع را به دست مي‌گيرند و نخواهند گذاشت كه استرس بر آن‌ها پيروز شود. در واقع اين افراد عادت ندارند بر روي افكار منفي تمركز كنند و با تفكر مثبت ميزان استرس خود را در امور مختلف و زمينه‌هايي كه حتي توان كنترل بر آن را نيز ندارند كاهش مي‌دهند.

2. بهبود وضعيت جسماني 

افراد مثبت انديش، زندگي شاد و آرام‌تري نسبت به ديگر افراد تجربه مي‌كنند. بايد بدانيد كه احساسات منفي در بدن ما منعكس مي‌شوند و در هنگام مواجه با افكار منفي با مشكلاتي از قبيل خواب، بي حوصلگي، عدم تمركز، احساس نارضايتي و… روبه رو خواهيم شد. تنها لازم است از افكار منفي دور شويم تا بتوانيم سلامت و وضعيت جسماني خود را بهبود بخشيم.

3. پايداري روابط از فوايد مثبت انديشي

افراد مثبت انديش احساس اوليه بهتري نسبت به ديگر افراد دارند و معمولاً خواهان داشتن دوستان بيشتري در اطراف خود هستند. افراد معمولاً به اشخاص مثبت انديش جذب مي‌شوند و قصد دوستي با آن‌ها را دارند. به همين دليل است كه اين افراد زندگي اجتماعي فعال‌تري داشته و نسبت به ديگران روابط عاشقانه بيشتري تجربه مي‌كنند.

4. دست‌يابي به تمركز

مثبت انديشي به شما اين امكان را مي‌دهد كه در مواجه شدن با هر مشكلي، بيشتر بر روي عوامل محرك آن تمركز كنيد. وقتي متوجه آغاز و پايان مشكل خود مي‌شويد ياد مي‌گيريد زماني كه با مشكلات مواجه هستيد بيشتر فكر كنيد؛ در نتيجه مي‌توانيد بهترين تصميم را حتي در شرايط دشوار بگيريد.

5. مثبت انديشي كليد موفقيت در زندگي

افراد مثبت تمايل به تمركز بر شكست‌هاي خود و ديدن فرصت‌هاي از دست رفته زندگي را ندارد. آن‌ها به يادگيري و امتحان كردن مسائل و تجربه‌هاي جديد مي‌پردازند. به همين دليل اين افراد در حرفه خود موفق‌تر از ديگران هستند. مثبت انديشي همچنين باعث مي‌شود به چالش‌هاي زندگي به عنوان يك تجربه نگاه كنيد و با برداشتن قدم‌هاي كوتاه اما درست و اصولي به پيشرفت هرچه بيشتر خود در زندگي كمك كنيد. بايد بدانيد كه اگر شما باور داشته باشيد كه به چيزي كه مي‌خواهيد مي‌رسيد هيچ چيزي نمي‌تواند در مقابل شما ايستادگي كند و شما حتما آن را بدست خواهيد آورد. 

6. افزايش انگيزه 

مثبت انديشي انگيزه افراد را بالاتر مي‌برد و به بهبود عملكرد كمك خواهد كرد. انگيزه محرك انسان است و باعث مي‌شود قدرت حل مسئله، تصميم گيري و پيشرفت در افراد بالاتر برود. توجه داشته باشيد كه انگيزه در همه افراد وجود دارد اما افراد با تفكر مثبت از آن بهره بيشتري مي‌برند. 

براي شناخت بيشتر در زمينه راه هاي افزايش انگيزه كليك كنيد.

 

راه‌هاي رسيدن به مثبت انديشي

هر شخص قدرت تغييرعقيده خود از منفي به مثبت را دارد اما بايد بدانيد كه اين تغيير افكار بايد فورا انجام شود چرا كه افكار منفي به مرور زمان تاثيرات مخربي خواهند گذاشت. با تمركز بر روي افكار مثبت ياد مي‌گيريم كه افكار منفي را چگونه به افكار مثبت تبديل كنيم. اين فرآيند بسيار ساده است اما به زمان و تمرين احتياج دارد و شما مي‌توانيد به راحتي يك عادت جديد را جايگزين عادات قبلي منفي و مخرب خود كنيد. ما در ادامه به راه‌هاي رسيدن به مثبت انديشي اشاره خواهيم كرد.

1. شناسايي نقاط ضعف و مشكلات خود

اگر مي‌خواهيد فردي مثبت انديش باشيد ابتدا بايد نقاط ضعفي كه معمولا به طور منفي درباره آن‌ها فكر مي‌كنيد را بشناسيد. بر روي كارهايي كه انجام مي‌دهيد، رفت و آمد روزانه يا روابطتان با افراد توجه كنيد. دفت داشته باشيد كه با تمركز بر روي يك حوزه مشخص به روش مثبت‌تري افكار منفي را شناسايي مي‌كنيد.

همچنين براي آنكه بتوانيد مشكل خود را حل كنيد ابتدا بايد مشكل را بپذيريد. اگر احساس مي‌كنيد كه در روابط خود با ديگران و در زندگي خود دچار مشكلاتي هستيد و افكار منفي مدام به سراغ شما مي‌آيند ابتدا بايد قبول كنيد كه مشكلات شما دروني است. پس از آن مي‌توانيد نسبت به حل آن اقدام نماييد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه خودشناسي كليك كنيد.

2. كنترل خود

چيزي كه افكار شما را برهم ريخته متوقف كرده و آنچه را كه به آن فكر مي‌كنيد ارزيابي كنيد. اگر متوجه شديد كه افكار شما عمدتاً منفي هستند سعي كنيد راهي پيدا كنيد تا يك چرخش مثبت بر روي آن‌ها قرار دهيد.

3. پذيراي لبخند باشيد

به خودتان اجازه دهيد لبخند بزنيد و فرد خوش‌بيني باشيد، به خصوص در زمان‌هاي دشوار چشم بر نيمه پر ليوان نبنديد. زماني كه مي‌توانيد به زندگي لبخند بزنيد استرس كمتري  احساس خواهيد كرد، انرژي و انگيزه شما افزايش پيدا مي‌كند و در نتيجه مثبت انديشي به سراغتان خواهد آمد.

4. شيوه زندگي سالم را دنبال كنيد

ورزش مي‌تواند به طور مثبت بر وضعيت شما تاثيرگذار باشد و افكار منفي شما را كاهش دهد. تمرينات ورزشي ساده را در طول هفته به مدت 30 دقيقه انجام دهيد. از رژيم غذايي سالم براي سوخت و ساز ذهن و بدن خود استفاده كنيد و از هرگونه مواد غيرمفيد و يا مصرف قليان و سيگار بپرهيزيد.

5. افزايش اعتماد به نفس 

هر چقدر اعتماد به نفس بالاتري داشته باشيد نشان دهنده اين است كه به خود و باورهايي كه در ذهن داريد اعتماد داريد. در واقع اين باورها چيزي جز افكار مثبت نخواهند بود كه به آن دست پيدا كرده‌ايد. تعامل ميان افكار مثبت و اعتماد به نفس به رشد فردي و اجتماعي منجر مي‌شود.

6. تمرين انديشيدن و كلمات سازنده

با دنبال كردن يك قاعده ساده (نه گفتن) شروع كنيد و به آنچه كه شما و افكار شما را مي‌رنجاند نه بگوييد. اگر افكار منفي به ذهن شما وارد شود آن را ارزيابي كرده و با تاييد آنچه كه براي شما خوب و مفيد است به آن پاسخ دهيد. به رويدادهاي خوب زندگي خود فكر كنيد، خاطرات بد گذشته و ترس از آينده را دور بريزيد و در لحظه زندگي كنيد. با تغيير هريك از افكار منفي به افكار مثبت خود را تشويق كنيد. 

7. معاشرت با افراد مثبت انديش 

تلاش كنيد با افرادي در ارتباط باشيد كه تفكرات مثبت در ذهن دارند. اين افراد مي‌توانند با انتقال تجربه و انگيزه‌هاي بياني و رفتاري حس مثبت انديشي را در شما به وجود آورند. همچنين مي‌توانيد در زماني كه افكارتان به سمت منفي گرايش پيدا كرد از اين افراد كمك بخواهيد.

دقت كنيد كه افرادي كه در زندگي شما هستند مثبت انديش باشند. از افرادي كه مي‌توانيد از آن‌ها مشاوره و بازخوردهاي مفيدي دريافت كنيد اطمينان حاصل فرماييد. افراد منفي ممكن است استرس شما را افزايش دهند و باعث شوند كه شما در مديريت استرس خود دچار مشكل شويد.

8. انجام كارهايي كه به آن علاقه داريد 

در زندگي هر فردي يكسري از علايق وجود دارد كه لذت بخش هستند. به طور مثال باغباني منزل، رفتن به سينما و يا مطالعه كتاب مي‌تواند از جمله علايق افراد باشد. پرداختن به علايق به افزايش تفكرات مثبت كمك خواهد كرد. همه افراد دغدغه‌ها و مشكلات گوناگوني دارند پس زماني را بين برنامه‌هاي خود، براي پرداختن به آنچه كه دوست داريد در نظر بگيريد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

9. تصوير سازي مثبت 

تمام وقايع و افكار منفي را در ذهن خود به شكل مثبت ترسيم كنيد. در واقع قبل از وقوع رويداد منفي شما آن را در ذهن خود به صورت مثبت بكشيد. اين تصوير سازي‌ها به ذهنيت شما در رابطه با رويدادهاي پيش رو كمك خواهد كرد.

10. از فرصت‌ها بهره ببريد و شكر گذار باشيد

بهانه آوردن براي كارهايتان را فراموش كنيد و از تمام فرصت‌هايي كه در زندگي به دست مي‌آوريد بهره ببريد. استفاده از فرصت‌هايي كه در زندگي براي شما پيش مي‌آيد باعث ايجاد تغييرات مثبت خواهد شد.

همچنين شكر گذار و قدردان آن چيزي باشيد كه زندگي شما را بهتر كرده است چرا كه حس خوب و همراه با انرژي در پي خواهد داشت. اين انرژي به شما در زندگي كمك بسياري مي‌كند. براي دريافت مشاوره در زمينه مثبت انديشي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: مثبت انديشي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مثبت انديشي،
موضوع:
[ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۳۷:۳۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی