كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

نشانه هاي حساسيت و زود رنجي | افراد حساس و زود رنج چه كساني هستند؟

افرادي كه دچار حساسيت رواني بيش از حد هستند معمولاً دنيا را متفاوت از ديگران درك مي‌كنند چراكه آن‌ها از نظر زيستي تفاوت‌هايي با عموم مردم دارند كه باعث مي‌شود بيشتر به جزئيات توجه كنند و اين موارد را به شيوه‌اي عميق‌تر در ذهن خود مورد تجزيه و تحليل قرار دهند. همين مسئله باعث مي‌شود كه آن‌ها افراد خلاق‌تري باشند و روحيه همدلانه بالاتري را از خود نشان دهند. با اين همه، حساسيت رواني بالا پيامدهاي منفي نيز به دنبال دارد و اغلب به تجربه بيشتر استرس‌هاي زندگي منجر مي‌شود و اين افراد را تحت فشار مي‌گذارد.

حساسيت و زود رنجي اغلب در بين افراد جامعه به درستي درك نمي‌شود چراكه اين مسئله به يك مشكل رواني خاص اشاره ندارد و به عنوان يك اختلال يا بيماري در نظر گرفته نمي‌شود. افرادي كه حساسيت رواني بالاتري دارند مي‌توانند از اين ويژگي خود در جهت مثبت استفاده كنند و در زمينه‌هايي نظير هنر آن را به تعالي برسانند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روانشناسي فردي كليك كنيد.

 

نشانه هاي حساسيت و زود رنجي

بسياري از ما نمي‌دانيم ناراحتي‌ها و احساساتي كه تجربه مي‌كنيم در ديگران نيز اتفاق مي‌افتد يا اينكه اين احساسات با شدت بيشتري براي ما در حال تجربه شدن هستند. نشانه‌هاي زير به شما كمك مي‌كنند تا حساسيت و زود رنجي را بيشتر بشناسيد و از وجود آن در خود آگاهي بيشتري داشته باشيد.

1- تمايل به انزواي موقتي

افراد حساس و زود رنج اغلب بيش از ديگران نياز دارند تا اوقاتي را در طول روز تنها باشند. اين لحظات هرچند كوتاه مي‌تواند به آن‌ها آرامش دهد، روحيه‌شان را به حالت قبل برگرداند و انرژي مجددي به آن‌ها هديه كند.

2- ناتواني در تحمل تغيير

افرادي كه از نظر رواني حساسيت بالاتري دارند در بيشتر موارد حالت روتين زندگي را به ايجاد تغييرات مختلف در آن ترجيح مي‌دهند. تغييرات چه در جهت مثبت باشند و چه در جهت منفي مي‌توانند اين افراد را تا حدودي آشفته كنند و براي مدتي به احساس سردرگمي در آن‌ها بيانجامند. در واقع مي‌توان گفت كه آن‌ها به زمان بيشتري براي سازگاري نياز دارند.

3- تفكر عميق‌تر از نشانه هاي حساسيت و زود رنجي در افراد

اين ذات افراد حساس است كه مسائل را بيش از ديگران تجزيه و تحليل مي‌كنند. همين امر باعث مي‌شود كه اگر شما فرد حساسي باشيد بيشتر در مورد موضوعات مختلف تأمل خواهيد كرد و متأسفانه اين امر مي‌تواند باعث شود كه بيش از ساير مردم تحت تأثير رويدادهاي منفي قرار بگيريد. از همين رو بايد در مورد وضعيت سلامت روان خود هشياري بيشتري داشته باشيد تا به اختلالاتي نظير افسردگي يا اضطراب دچار نشويد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد.

4- حساسيت بيشتر در مورد سر و صدا و محرك‌ها

افراد حساس اغلب نسبت به محرك‌هاي پيرامون خود حساسيت بيشتري دارند و واكنش‌هاي بيشتري نيز به آن‌ها نشان مي‌دهند. براي مثال سر و صداي بسيار زياد يا ناگهاني مي‌تواند آن‌ها را به هم بريزد و مايه پريشاني و عصبي شدن آن‌ها گردد.

5- آستانه تحمل درد پايين‌تر از نشانه هاي حساسيت و زود رنجي در افراد

از جمله ديگر نشانه‌هاي افراد زود رنج و حساس اين است كه آن‌ها نسبت به ساير افراد معمولاً آستانه درد پايين‌تري دارند. در نتيجه آن‌ها بيش از ديگران دچار مشكلاتي نظير سردرد، دل درد و مواردي اين چنيني مي‌شوند و در اين شرايط ناراحتي‌هاي بيشتري را نيز تجربه مي‌كنند.

6- در اختيار داشتن دنياي دروني غني

افراد حساس معمولاً به تبعيت اينكه رويدادهاي محيطي را بيش از ديگران پردازش مي‌كنند دنياي دروني عميق‌تر و غني‌تري را دارند.  آن‌ها معمولاً در دوران كودكي يك يا چند دوست خيالي دارند و تصويرپردازي‌هاي ذهني قوي‌تري را نسبت به همسالان خود تجربه مي‌كنند. اين امر در دوران بزرگسالي نيز ادامه مي‌يابد و باعث مي‌شود كه افراد حساس قوه خيال‌پردازي قوي‌تري داشته باشند و در درون خود دنياي پيچيده‌تري را تجربه نمايند.

7- تجربه تنش بيشتر هنگام تعارض‌هاي بين فردي

تجربه اختلاف نظر و تعارض در روابط بين فردي امري طبيعي و اجتناب‌ناپذير است. با اين حال اگر شما فرد حساس و زود رنجي باشيد بيشتر از حد معمول در اين شرايط احساس تنش مي‌كنيد. اين مسئله گاهي ممكن است باعث شود كه شما نگراني‌ها و ناراحتي‌هاي خود را در درونتان نگه داريد تا درگير بحث‌هاي احتمالي نشويد و تنش بيشتري را تجربه نكنيد.

 

علل بروز نشانه هاي حساسيت و زود رنجي

حساسيت و زودرنجي در اغلب موارد ريشه‌هاي زيست شناختي و ژنتيكي دارد. با اين حال تنها يك عامل مسئول بروز اين ويژگي‌ها نيست بلكه تعامل عوامل مختلف زيستي با شرايطي محيطي و تربيتي مي‌توانند به شكل گيري يك شخصيت حساس كمك كنند.

براي اطلاع درباره كنترل اضطراب و استرس كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– آيا حساسيت و زود رنجي نوعي اختلال بوده و نيازمند درمان است؟

حساسيت رواني بالا و زود رنجي از نگاه روانشناسان و متخصصان به عنوان يك مشكل يا اختلال در نظر گرفته نمي‌شود. با اين حال اين وضعيت افراد را بيش از سايرين در معرض خطر قرار مي‌دهد. براي مثال افراد حساس ممكن است دائم در زندگي احساس فشار و تنش كنند و يا از تعارض‌هاي بين فردي بيش از حد آسيب ببينند. اين مسئله مي‌تواند زمينه‌ساز بروز اختلال‌هايي نظير افسردگي و اختلالات اضطرابي شود. روانشناسان با ارائه آموزش‌هاي نظير آموزش مهارت مديريت هيجان و مقابله با استرس مي‌توانند به اين افراد كمك كنند تا از بروز اختلال‌هاي رواني در خود پيشگيري نمايند. براي دريافت مشاوره در زمينه نشانه هاي حساسيت و زود رنجي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: نشانه هاي حساسيت و زود رنجي

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۳۰:۱۷ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی