كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

قرص ترامادول چيست؟

ترامادول نوعي مسكن از طبقه دارويي شبه ناركوتيك‌ها يا همان مواد افيوني است كه در تخفيف دردهاي جسماني متوسط تا شديد تجويز مي‌شود. با توجه به اينكه ترامادول يك ماده افيوني است، در صورت مصرف بلند مدت يا استفاده در دوزهاي غير مجاز مي‌تواند اثراتي مشابه با ساير مواد افيوني در فرد ايجاد كند و عوارضي شبيه به مصرف ترياك، شيره يا مورفين را به بار بياورد. با اين تفاوت كه ترامادول علاوه بر گيرنده‌هاي ضد درد، گيرنده‌هاي سروتونيني در مغز را نيز فعال مي‌كند و منجر به احساس شادي و سرخوشي كاذب مي‌شود. اين حالات بسياري از افراد را براي مصرف مجدد ترامادول تحريك مي‌كند و در بسياري از موارد در نهايت به بروز علائم اعتيادي مي‌انجامد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه اعتياد كليك كنيد.

 

علائم و نشانه‌هاي اعتياد به قرص ترامادول

همان طور كه گفته شد مصرف سرخود داروي ترامادول در بازه زماني طولاني يا مصرف دوزهاي سنگين اين دارو مي‌تواند به اعتياد منجر شود. از جمله علائمي كه در اين مورد به ما هشدار مي‌دهند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

– بروز وابستگي جسماني به صورتي كه اگر فرد مصرف قرص ترامادول خود را قطع كند دچار علائم جسماني ناخوشايندي نظير حالت تهوع و دردهاي عضلاني شود.

– مصرف اين دارو بدون تجويز پزشك يا به دلايل غير درماني

– ايجاد اثرات تحمل به طوري كه به مرور زمان مصرف همان ميزان از دارو نمي‌تواند اثرات خوشايند قبلي را ايجاد كند و در نتيجه فرد مجبور مي‌شود ميزان دارو را افزايش دهد.

– داشتن مشغله ذهني زياد در مورد چگونگي به دست آوردن ترامادول و مصرف آن

– ادامه دادن به مصرف با وجود تمام آثار ناخوشايندي كه در زندگي پديد مي‌آيد.

– تجربه تلاش‌هاي مكرر ناموفق جهت ترك

– كاهش عملكرد فرد در حوزه‌هاي مختلف زندگي نظير شغل، تحصيل و روابط بين فردي

 

عوارض اعتياد به قرص ترامادول

مصرف ترامادول آسيب‌هاي متعدد جسماني و رواني را در پي دارد كه متأسفانه به دليل اينكه اعتياد به اين ماده سابقه چنداني در كشور ندارد بسياري از افراد از آن اطلاع ندارند. ما در ادامه به عوارض جسماني و رواني مصرف ترامادول به طور جداگانه اشاره كرده‌ايم.

1. عوارض جسماني اعتياد به قرص ترامادول

اين دارو در كنار آثار خوشايند كاهش درد عوارض جسماني متعددي را به بار مي‌آورد كه مي‌تواند تا حد زيادي زندگي روزمره فرد را تحت تأثير قرار دهد. از جمله مهم‌ترين پيامدهاي جسماني مصرف ترامادول مي‌توان به احساس خستگي مفرط، بروز مشكلات جنسي نظير اختلال نعوظ، ايجاد مشكلات گوارشي مختلف مانند حالت تهوع، استفراغ و يبوست، كاهش ريتم تنفسي، سردردهاي شديد و دچار شدن به مشكلات پوستي نظير خارش اشاره كرد.

2. عوارض رواني

بسياري از افرادي كه به سوءمصرف ترامادول روي مي‌آورند به آثار مثبت آن در كوتاه مدت توجه دارند. براي مثال ممكن است كه با مصرف اين ماده احساس سرخوشي بيشتري داشته باشند و از شر هيجانات منفي روزانه خلاص شوند. با اين حال اين حالات خوش فريبنده، ديري نمي‌پايد كه جاي خود را به عوارض رواني آزاردهنده‌اي نظير احساس گيجي، تمايل به انزوا، گوشه‌گيري و تجربه اضطراب‌هاي شديد مي‌دهد. از همين رو در درمان اعتياد به ترامادول در كنار سم‌زدايي حتماً بايد به عوارض رواني ايجاد شده نيز پرداخته شود و درمان‌هاي روان شناختي نيز براي بهبود مشكلات ايجاد شده در اين زمينه مورد پيگيري قرار گيرد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه ترك ترامادول كليك كنيد.

 

درمان اعتياد به قرص ترامادول

خوشبختانه امروزه درمان‌هاي متعددي براي رهايي از اعتياد طراحي شده‌اند كه به كمك آن‌ها مي‌توان وابستگي به ترامادول را نيز بهبود بخشيد. سم‌زدايي به كمك دارو و انواع روش‌هاي روانشناختي نظير درمان شناختي-رفتاري از جمله مواردي هستند كه مي‌توانند نشانه‌ها، علائم و عوارض اعتياد به ترامادول را در سطح جسماني و رواني مورد هدف قرار داده و آن‌ها را بهبود بخشند. از همين رو اگر نشانه‌هاي اعتياد به اين ماده را در يكي از عزيزانتان مشاهده كنيد به جاي آنكه فوراً با او وارد بحث و جدل شويد يا برچسب‌هايي نظير معتاد و موارد اين چنيني را به او بزنيد ابتدا با يك درمانگر متخصص در حيطه اعتياد تماس حاصل كنيد و تلاش نماييد تا بهترين شيوه‌هاي واكنش رفتاري در شرايط فعلي را بياموزيد.

توجه داشته باشيد كه بسياري از افراد به دلايلي نظير افسردگي و ناتواني در تجربه احساسات مثبت به ترامادول روي مي‌آورند و در نتيجه برخوردهاي بد اطرافيان مي‌تواند با به هم ريختن اوضاع رواني آن‌ها به تشديد اعتياد منجر شود. پس لازم است كه در رفتارهايتان تجديد نظر بيشتري داشته باشيد و پيش از هر چيز با يك متخصص مشورت كنيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– آيا مصرف قرص ترامادول طبق تجويز پزشك هم مي‌تواند منجر به بروز اعتياد شود؟

پزشكان معمولاً در مواردي نظير جراحات سنگين و دردهاي شديد از مسكن‌هاي قوي استفاده مي‌كنند و تا حد امكان تلاش مي‌كنند تا از آن‌ها استفاده نكنند. با اين حال در صورت تجويز پزشك، دستورالعمل مشخصي براي مصرف آن در نظر گرفته مي‌شود كه دوره زماني استفاده از اين دارو و دوز مورد نياز آن كاملاً تعيين شده است. اگر هنگام مصرف به نكات ذكر شده توسط پزشك توجه كافي داشته باشيد و نحوه مصرف را به طور دلخواه تغيير ندهيد مشكلي پيش نخواهد آمد. براي دريافت مشاوره در زمينه قرص ترامادول مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: قرص ترامادول

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قرص ترامادول،
موضوع:
[ ۱۲ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۴۱:۱۳ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی