كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

بي‌احترامي كردن به چه معناست؟

والدين براي خود قواعد و قوانين نانوشته‌اي دارند كه سعي مي‌كنند با رعايت كردن آن‌ها و انتقال‌شان به فرزندان خود شيرازه‌ خانواده نگه‌ داشته شود. بسياري از اين قواعد به ارث ‌برده شده از خانواده‌هاي مادر و پدر است اما خود والدين نيز با گذشت نسل‌ها تمايل به تغيير دادن هريك از اين قوانين دارند.

واژه‌ احترام از حرمت و حريم نگاه‌ داشتن مشتق مي‌شود يعني كسي كه احترام كسي را حفظ مي‌كند در واقع به حد و مرزهاي رفتاري، اخلاقي و عقيدتي او ارج مي‌نهد و به آن توجه مي‌كند. بنابراين، بي‌احترامي‌كردن به معناي بي‌توجهي به ارزش‌هاي فرد است.

همان‌طور كه گفته شد قوانين خانواده‌ها با يكديگر متفاوت است و منجر به متفاوت بودن مصاديق بي‌احترامي به والدين نيز مي‌شود. به‌طور مثال، در خانواده‌اي صدا كردن پدر و مادر با نام آن‌ها ممكن است بي‌احترامي تلقي شود اما در خانواده‌اي ديگر نشان‌دهنده‌ صميميت بوده و حتي فرزند به اين امر تشويق شود. پس مي‌بينيم كه موارد بي‌احترامي در خانواده‌ها بستگي به آداب و رسوم، عقايد مذهبي، فرهنگ و… دارد. اما در مجموع، رفتارهاي زير مصاديقي از بي‌احترامي تلقي مي‌شود:

_فرياد زدن بر سر والدين

_ناسزاگويي به والدين

_پيروي نكردن از دستورات

_پريدن وسط حرف والدين

_سلام نكردن هنگام ورود به خانه

 

علل بي ‌احترامي فرزندان به والدين و نحوه‌ برخورد با آن‌ها

بهترين و اصلي‌ترين راه هنگام مواجهه‌ اوليه با بي‌احترامي كودكان و نوجوانان، ناديده گرفتن آنان است. اما اين راهكار زماني اثربخش است كه علت اصلي اين موضوع براي شما مشخص باشد. علل بي‌احترامي و راهكارهاي برخورد با آن به طور كلي شامل موارد زير است:

1. عدم شناخت ارزش‌هاي خانواده

بسياري از كودكان و نوجوانان قبل از آنكه انتظارات رفتاري والدين خود را بشناسند با رفتارهاي تنبيهي و تشويقي بي‌دليل و ناخواسته مواجه مي‌شوند.

راهكار: رابطه‌ خود با فرزندتان را افزايش دهيد. در ميان بازي‌ها و گفتگوهاي روزمره سعي كنيد از ارزش‌هاي اخلاقي و رفتاري مورد قبول خود صحبت كنيد. اين عمل منجر به فهم بيشتر قوانين خانواده توسط فرزند شما مي‌شود.

2. فراموش كردن ارزش‌هاي خانواده از علل بي ‌احترامي فرزندان به والدين

گاهي ممكن است اين موضوع به علت بازيگوشي كودكان يا مناسب نبودن زمان و مكان آموزه‌هاي اخلاقي و رفتاري شما پيش بيايد. فراموش كردن در كودكان كم‌ سن‌تر بيشتر اتفاق مي‌افتد و آموزش آنان از اهميت بيشتري برخوردار است.

راهكار: مهم‌ترين اصل در آموزش به كودكان، تكرار و تمرين است. همواره براي دروني‌شدن آموزه‌هاي خود به اشكال مختلف سعي در مرور ارزش‌هاي خود داشته باشيد. به‌كارگيري روش‌هاي فرزندپروري مي‌تواند كمك بسياري به شما در اين زمينه كند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه سبك‌هاي فرزندپروري كليك كنيد.

3. بي‌احترامي علامتي براي جلب توجه

بسياري از فرزندان به خاطر مسائل خانواده و نيز شخصيت‌شان، نياز به توجه زيادي از جانب والدين دارند. كودك يا نوجوان گاهي به‌طور عمدي و يا ناخودآگاه به والدين‌شان بي‌احترامي مي‌كنند تا با تنبيه يكديگر هم كه شده توجه آن‌ها را به خود جلب كند.

راهكار: زمان بيشتري را به فرزند خود اختصاص دهيد. سعي كنيد متوجه عمق حالات و رفتارهاي او شويد. هيچ رفتار كودكي بي‌دليل نيست. با شناخت بيشتر فرزندتان به او و خودتان كمك بيشتري خواهيد كرد.

4. بي‌احترامي واكنشي براي رعايت حريم من

هر خانواده‌اي با توجه به رعايت مرزها و حريم‌هاي اعضاي خانواده به سه دسته مرز خانوادگي در هم تنيده، گسسته و مشخص تقسيم مي‌شود. اگر خانواده‌ شما مرزهاي گسسته و يا درهم تنيده داشته باشد دچار مشكلات بسياري خواهد شد. در اين صورت است كه فرزند براي واكنش به دخالت‌هاي بي‌جاي شما يا بي‌تفاوتي محض‌تان دست به بي‌احترامي مي‌زند. با اين كار تلاش مي‌كند تا به شما پيام دهد كه مرزهاي شخصي من را رعايت كنيد، نه جلوتر بيايد و نه عقب‌تر برويد.

راهكار: سعي كنيد با كمك گرفتن از يك مشاوره‌ خانواده و پيش گرفتن راه‌حل‌هاي قبلي سعي در مشخص كردن مرزهاي خانوادگي داشته باشيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

5. اعتراض براي كشمكش‌هاي والدين از علل بي ‌احترامي فرزندان به والدين

هيچ كودك يا نوجواني از نزاع‌هاي والدين خود خرسند نيست. دعواهاي والدين خشم دروني فرزند شما را زياد مي‌كند. اين خشم به هر شكلي سعي در بروز دارد كه يكي از اين راه‌ها بي‌احترامي كردن است.

راهكار: تا حد امكان نزاع‌هاي بين خود و همسرتان را در خلوت خودتان انجام دهيد. سعي كنيد فرزند شما همواره عشق و محبت بين‌تان را نظاره‌گر باشد نه بي‌حرمتي‌ها و دعواهايتان‌ را.

6. الگوگيري و تقليد از اطرافيان

يكي از راه‌هاي يادگيري يك رفتار، الگوبرداري و تقليد است. كودكان و نوجوانان همواره والدين را مرجعي براي رفتارهاي خود انتخاب مي‌كنند. اگر فرزند شما بي‌احترامي مي‌كند شايد اين موضوع در خانواده شما يا اطرافيان‌تان مانند فاميل و دوستان خانوادگي رايج باشد.

راهكار: تا حد امكان سعي كنيد محيطي امن به لحاظ رعايت احترام يكديگر براي فرزند خود فراهم كنيد. اگر موارد بي‌حرمتي در اطراف مشاهده كرديد كه ممكن است بر فرزندتان تاثير بگذارد، سعي كنيد براي كودك يا نوجوان خود توضيح دهيد كه به چه دليل اين رفتارها اشتباه است.

7. نوسانات رفتاري و خلقي دوران بلوغ از علل بي ‌احترامي فرزندان به والدين

دوران بلوغ يكي از سخت‌ترين دوران‌هايي است كه نوسانات خلقي و رفتاري بسياري براي نوجوانان دارد. عصبي بودن مداوم، پرخاشگري‌ها يا حتي بالا بردن صدا توسط فرزندتان بخش طبيعي زندگي اوست. او عميقاً تمايلي به ناراحت كردن شما و بي‌احترامي ندارد اما ترشح هورمون‌ها براي او مسئله‌ساز مي‌شوند.

راهكار: با دوره‌ بلوغ آشنايي بيشتري پيدا كنيد. بحران ناشي از طبيعت زندگي فرزندتان را بپذيريد و خود را جاي او بگذاريد. از دريچه‌ نگاه او به زندگي نگريستن مي‌تواند كمك شاياني در گذراندن بحران اين دوره توسط فرزند نوجوان‌تان كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

8. احتمال وجود اختلال‌هاي رفتاري

زياده از حد شدن بسياري از رفتارهايي كه شما بي‌احترامي مي‌دانيد، ناشي از اختلال‌هاي بيش‌فعالي و عدم تمركز، نافرماني مقابله‌اي و سلوك است.

راهكار: بهتر است در صورت بيش‌ازحد بودن اين بي‌احترامي‌ها، از روانشناس متخصص كودك و نوجوان مشورت بگيريد. تشخيص اين امر تنها توسط يك متخصص امكان‌پذير است.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

نكته پاياني

عوامل و راهكارهاي بالا مواردي كلي هستند كه در هر خانواده متفاوت است. بهترين راه براي حل مشكل، آن است كه از مشاورين خانواده و كودك و نوجوان براي برطرف كردن مشكل خود كمك بگيريد. براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت فرزندان مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: بي ‌احترامي فرزندان به والدين

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۱۸:۱۸ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی