كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

شوخي با همسر | اهميت وجود حس شوخ طبعي در رابطه

يك رابطه عاطفي بدون حس شوخ طبعي با چالش‌هاي بيشتري روبه‌رو خواهد شد چراكه شوخي اگر درست و به جا باشد مي‌تواند از تداوم يافتن موقعيت‌هاي استرس‌زا جلوگيري كند و نگذارد كه اين موقعيت‌ها به اكثر موقعيت‌هاي زندگي سرايت كند. در نتيجه زوجيني كه از حس شوخ طبعي مناسبي برخوردارند راحت‌تر از بحران‌هاي زندگي عبور مي‌كنند و كمتر در آن‌ها غرق مي‌شوند.

علاوه بر اين، شوخ طبعي در رابطه مي‌تواند به رشد فردي هر دو طرف كمك كند و سازگاري آن‌ها را با يكديگر افزايش دهد چراكه در جريان شوخي افراد صادقانه‌تر با يكديگر رفتار مي‌كنند و در بستر ارتباطي عميق‌تر قرار مي‌گيرند. همين امر مي‌تواند به احساسات مثبت بين زن و مرد بال و پر دهد و به تداوم رابطه كمك نمايد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند زوجيني كه مي‌توانند همزمان در كنار يكديگر به موضوعات مشترك بخندند و از شوخي با يكديگر لذت مي‌برند دوام بيشتري را در رابطه تجربه مي‌كنند و رضايت بيشتري نيز از آن دارند.

 

شوخي با همسر | شناخت شوخي‌هاي مؤثر

براي اينكه بتوانيد آثار مثبت شوخي با همسر را در رابطه‌تان مشاهده كنيد لازم است كه ابتدا تصوير دقيق و درستي از شوخ طبعي سالم داشته باشيد. به طور كلي ما مي‌توانيم شوخي‌ها را بر اساس محتواي كلام و هدف به دو دسته كلي تقسيم كنيم كه شامل شوخي‌هاي متمركز بر فضاي بين فردي و شوخي‌هاي متمركز بر فرد مقابل است. مطالعات روانشناسي نشان مي‌دهند دسته اول يعني شوخي‌هايي كه با هدف بهبود فضاي بين زن و مرد صورت مي‌گيرد اغلب نتايج مثبتي دارد و مي‌تواند در كاهش تنش‌هاي رابطه و افزايش احساس صميميت در آن تأثير داشته باشد.

در مقابل شوخي‌هايي كه شخص مقابل را هدف مي‌گيرند مي‌توانند تهديدي عليه شخصيت فرد تلقي شوند و به جاي ايجاد جو مثبت به رابطه آسيب برسانند. به خصوص اگر افراد در رابطه با ويژگي‌هاي غير قابل تغيير همسر خود نظير سن، ظاهر و قيافه شوخي كنند اين مسئله مي‌تواند تأثيرات منفي روي فرد بگذارد و با كاهش اعتماد به نفس او كيفيت رابطه را نيز تحت تأثير قرار دهد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار صحيح با همسر كليك كنيد.

 

راه‌هايي براي افزايش حس شوخ طبعي در رابطه

شوخي كردن براي همه افراد آسان نيست. طبيعتاً برخي از مردم نسبت به ديگران جدي‌ترند و در روابط نزديك نظير ارتباط با همسر نيز كمتر مي‌توانند خود را ابراز كنند. اين افراد براي پرورش شوخ طبعي در خود و ايجاد فضاي صميمانه‌تر با همسر نياز به تمرين بيشتري دارند. ما در ادامه به توضيحاتي در اين باره اشاره كرده‌ايم كه مطالعه آن‌ها مي‌تواند براي شما سودمند باشد.

1. كمي از شخصيت بزرگسال خود فاصله بگيريد

گاهي اوقات افراد در نقش بزرگسالي خود آنچنان غرق مي‌شوند كه حاضر نيستند لحظه‌اي از آن عقب نشيني كنند. اين در حالي است كه حتي بزرگسالان نيز نياز دارند براي لحظاتي همانند يك كودك از شادي‌هاي كوچك لذت ببرند. در واقع شما در زندگي مجبور نيستيد هميشه و در همه شرايط همانند يك فرد بسيار عاقل رفتار كنيد گاهي اوقات در فضاي صميمانه بين خود و همسرتان انعطاف‌پذيري بيشتري ايجاد كنيد و به اين بيانديشيد كه كمي ديوانگي هم بد نيست!

2. زماني را براي ديدن فيلم‌ها يا برنامه‌هاي طنز اختصاص دهيد

انجام فعاليت‌هاي مشترك با همسر نظير خواندن يك كتاب يا ديدن يك سريال لذت بخش به خودي خود مي‌تواند كيفيت رابطه را افزايش دهد. اگر بتوانيد گاهي اوقات ديدن فيلم‌هاي طنز را نيز در برنامه روزانه خود بگنجانيد اين فرصت در اختيارتان قرار مي‌گيرد كه كمي از واقعيات زندگي روزمره فاصله بگيريد و براي لحظاتي در كنار هم شادي و نشاط بيشتري را تجربه كنيد. اين مسئله در دراز مدت مي‌تواند در سلامت روان هردوي شما مؤثر باشد و به كاهش تنش در رابطه كمك نمايد.

3. بيشتر لبخند بزنيد و صميمانه‌تر باشيد

براي اينكه بتوانيد با همسر خود شوخي كنيد لازم است كه ابتدا بستر مناسبي را براي آن فراهم كنيد. به خصوص اگر در اوايل رابطه هستيد اين مسئله از اهميت بسيار بيشتري برخوردار است.  در اين شرايط اگر همواره شخصيت جدي را به نمايش بگذاريد، كم لبخند بزنيد يا غير صميمانه و خشك رفتار كنيد شوخي‌هايتان به دل نمي‌نشيند و نمي‌تواند تأثير دلخواه را بر همسرتان بگذارد. در نتيجه لازم است كه در طول روز تلاش كنيد بيشتر لبخند بزنيد و جو صميمانه‌تري را ميان خود ايجاد نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه زوج و خانواده كليك كنيد.

 

شوخي با همسر و مواردي كه بايد در مورد آن‌ها احتياط كنيد

همان طور كه گفته شد شوخ طبعي تنها زماني تأثير مثبت خود را مي‌گذارد كه فرد حد و مرزهاي آن را بشناسد و به حساسيت‌هاي شخص مقابل احترام بگذارد. موارد زير از جمله موضوعاتي هستند كه شوخي با آن‌ها مي‌تواند تأثيرات مخربي را براي رابطه به همراه بياورد.

– شوخي كردن با شخصيت همسر يا مواردي نظير ظاهر و قيافه

– شوخي كردن با همسر در ميان جمع و هدف قرار دادن او به عنوان موضوع خنده براي ديگران

– شوخي كردن با علاقه‌مندي‌هاي همسر و زير سؤال بردن آن‌ها در جريان شوخي

– شوخي كردن با خانواده همسر و تمسخر كردن آن‌ها در اين قالب

– تهديد كردن همسر به ترك رابطه يا برقراري روابط ديگر با لحن شوخي و خنده

در نظر داشته باشيد كه موارد بالا موضوعاتي كلي هستند كه اكثر افراد نسبت آن‌ها واكنش منفي نشان مي‌دهند. براي اينكه بتوانيد در رابطه خوب عمل كنيد علاوه بر رعايت اين موارد لازم است كه حساسيت‌هاي خاص همسر خود را بشناسيد و تلاش كنيد تا به خط قرمزهاي منحصر به فرد او احترام بگذاريد و اگر او لذت نمي‌برد در مورد موضوعاتي كه مورد پسند او نيست شوخي نكنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– آيا داشتن شوخي فيزيكي با شوهر اذيت كننده است؟

همه چيز بستگي به روحيات خاص همسرتان و جنس شوخي شما بستگي دارد. معمولاً شوخي‌هاي فيزيكي اگر در بستر فضاي خصوصي و بدون حضور ديگران اتفاق بيفتند براي مردان پذيرفته شده‌تر هستند. شما مي‌توانيد صادقانه از همسرتان در مورد احساساتي كه از اين شوخي‌ها دارد بازخورد بگيريد و اگر مي‌بينيد كه او از اين موضوع استقبال نمي‌كند تلاش كنيد تا شيوه ديگري را براي افزايش حس شوخ طبعي ميان خود به كار ببنديد. براي دريافت مشاوره در زمينه شوخي با همسر مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: شوخي با همسر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شوخي با همسر،
موضوع:
[ ۱۶ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۵۹:۳۰ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی