كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

سبك زندگي چيست؟

سبك زندگي يكي از مؤلفه‌هاي مؤثر بر سلامتي و تندرستي است. عوامل مختلفي وجود دارند كه در داشتن سبك زندگي سالم تأثير مي‌گذارند. از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به پيگيري رژيم غذايي مناسب، داشتن فعاليت و تحرك كافي در طول روز، نگه داشتن وزن در محدوده سالم و مديريت استرس‌هاي روزانه اشاره كرد. توجه داشته باشيد كه سبك زندگي تنها به انجام اين كارها محدود نمي‌شود و در واقع به الگوي كلي زندگي شما اشاره دارد. سبك زندگي سالم به اين معناست كه شما در تمامي ابعاد جسماني، رواني، هيجاني و رواني براي ارتقاي وضعيت خود بكوشيد و مراقبت كافي از دنياي دروني و بيروني خود داشته باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روانشناسي فردي كليك كنيد. 

 

راهكارهايي براي داشتن سبك زندگي سالم

روش‌ها و راهكارهاي بسيار زيادي وجود دارند كه مي‌توانند به شما در افزايش احساس تندرستي كمك كنند و سبك زندگي سالمي را برايتان به ارمغان بياورند. با اين حال به اين مسئله توجه داشته باشيد كه هر فرد ويژگي‌هاي منحصر به فرد خود را دارد و در نتيجه نوع تلاش‌هاي هر شخص براي شكل دادن سبك زندگي سالم مي‌تواند با ديگران متفاوت باشد. از همين رو لازم است كه بتوانيد پيش از هر چيز به خودآگاهي كافي در مورد نيازهاي جسماني و رواني خود دست‌ يابيد و در جهتي كه مي‌تواند كمك بيشتري به وضعيت سلامتي شما داشته باشد گام برداريد. ما در ادامه به چند راهكار عمومي براي پرورش سبك زندگي سالم اشاره كرده‌ايم.

1. آب بيشتري بنوشيد

بيشتر ما در طول روز به ميزان كافي آب نمي‌نوشيم و اهميت چنداني براي اين موضوع قائل نيستيم. اين در حالي است كه آب يكي از مهم‌ترين فاكتورها جهت افزايش عملكرد بدن است. اين آب است كه به جريان يافتن اكسيژن و مواد غذايي در بدن كمك كرده و دفع مواد زائد را تسهيل مي‌بخشد. از آنجايي كه بخش زيادي از آب بدن در طول روز از طريق ادرار، مدفوع و تعريق از بدن خارج مي‌شود جايگزين كردن ميزان آب مورد نياز براي بدن از اهميت بسياري برخوردار است. متخصصان معمولاً نوشيدن روزانه 8 تا 10 ليوان آب را توصيه مي‌كنند.

يكي از راه‌هايي كه به شما كمك مي‌كند بدانيد بدن شما به ميزان كافي از آب برخوردار است توجه كردن به رنگ ادرار است. در صورتي كه ميزان آب مناسبي در بدنتان وجود داشته باشد رنگ ادرار اغلب شفاف و روشن خواهد بود. از جمله ديگر علائمي كه مي‌توانند در مورد خشكي بدن به شما هشدار دهند مي‌توان به ميزان كم دفع ادرار در طول روز، خشكي لب‌ها و دهان اشاره كرد.

2. براي داشتن سبك زندگي سالم خواب كافي داشته باشيد

كمبود خواب مي‌تواند زيربناي بروز مشكلات متعددي باشد كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به چاقي، ديابت و حتي بيماري‌هاي قلبي اشاره كرد. اگر كمبود خواب در طولاني مدت ادامه يابد مي‌تواند سيستم ايمني شما را نيز تحت تأثير قرار داده و عملكرد آن را تضعيف كند. اين امر به خودي خود در بروز هرچه بيشتر سرماخوردگي و انواع آنفولانزاها تاثير دارد. بنابراين بسيار اهميت دارد كه بتوانيد در طول شب خواب با كيفيتي را تجربه كنيد.

براي اينكه بتوانيد بهداشت خواب خود را تأمين كنيد انجام كارهاي مختلفي مي‌تواند كمك كننده باشد. براي مثال تلاش كنيد تا هنگام شب كافئين كمتري مصرف كرده و از خوردن زياد قهوه و چاي بپرهيزيد. علاوه بر اين درست است كه مصرف نوشيدني‌هاي الكلي خواب آور است اما كيفيت خواب را كاهش مي‌دهد. در نتيجه لازم است تا جايي كه امكان دارد در ساعات نزديك به خواب مصرف نوشيدني‌هاي الكلي را نيز به حداقل برسانيد.

علاوه بر تغذيه ميزان تحرك بدني نيز مي‌تواند در كيفيت خواب شما تأثير داشته باشد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند داشتن تنها 10 دقيقه ورزش منظم روزانه مي‌تواند به ارتقاي كيفيت خواب افراد كمك كند. در نتيجه گنجاندن فعاليت‌هاي ساده‌اي نظير پياده روي يا دوچرخه سواري در برنامه روزانه نه تنها به افزايش احساس نشاط در شما كمك مي‌كند بلكه مي‌تواند به بهبود وضعيت خوابتان نيز بيانجامد.

3. از تكنيك‌هاي آرامش بخشي استفاده كنيد

توانايي مديريت استرس يكي از مؤلفه‌هاي اساسي براي داشتن سبك زندگي سالم محسوب مي‌شود. با اين حال كنترل استرس‌هاي روزمره براي همه افراد كار آساني نيست و نياز به تمرين مهارت‌هاي خاصي دارد. روانشناسان با آموزش روش‌هاي خاصي نظير تكنيك‌هاي تنفسي، ذهن آگاهي و ريلكسيشن به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد اضطراب‌هاي خود را در حد متعادلي نگه داريد و در طول روز آرامش بيشتري را احساس كنيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه كاهش استرس كليك كنيد.

4. براي داشتن سبك زندگي سالم برنامه ورزشي منظمي داشته باشيد

تحرك يكي ديگر از عوامل اصلي داشتن سبك زندگي سالم است. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه داشتن فعاليت بدني كافي از روش‌هاي مختلفي مي‌تواند باعث ارتقاي سطح سلامتي شما شود. براي مثال ورزش كردن طول عمر را افزايش مي‌دهد، تراكم استخوان‌هايتان را بيشتر مي‌كند و با تقويت سيستم ايمني از بروز بيماري‌ها جلوگيري مي‌نمايد.

اگر زمان يا شرايط رفتن به باشگاه‌هاي ورزشي را نداريد بايد به شما بگوييم كه حتي انجام فعاليت‌هاي ساده‌اي نظير پياده روي يا دوچرخه سواري نيز اگر به شيوه روزانه و منظم انجام شود مي‌تواند به بهبود سلامت شما كمك كند. براي اينكه بتوانيد ورزش كردن را به نوعي عادت روزمره تبديل كنيد بهتر است آن را با موضوعات مورد علاقه خود پيوند بزنيد. براي مثال مي‌توانيد براي پياده روي به مكان‌هاي مورد علاقه‌تان برويد، همراه آن موسيقي‌هاي لذت بخش گوش دهيد و به خاطر انجام آن به خود پاداش بدهيد.

5. از ميوه‌ها و سبزيجات بيشتري استفاده كنيد

اكثر ميوه‌ها سرشار از ويتامين و مواد معدني هستند. در نتيجه تلاش كنيد تا ميزان ويتامين مورد نياز خود را در طول روز از طريق اين موادغذايي غني به دست بياوريد. متخصصان به طور كلي خوردن روزانه 5 تا 9 واحد ميوه و سبزيجات را توصيه مي‌كنند. اگر خوردن  اين ميزان ميوه و سبزيجات به صورت خام براي شما دشوار است مي‌توانيد در غذاهاي پخته خود از آن‌ها استفاده كنيد.

6. از مصرف فعال و غير فعال دخانيات پرهيز كنيد

تقريباً همه افراد از آثار منفي مصرف سيگار بر سلامتي آگاه هستند. اما بسياري از افراد تأثيرات آن بر اطرافيان را جدي نمي‌گيرند. اين نوع مواجهه با دخانيات كه تحت عنوان مصرف غير فعال شناخته مي‌شود نيز مي‌تواند تا حد زيادي در بروز بيماري‌هاي مزمن نظير مشكلات تنفسي مؤثر باشد و در دراز مدت به بروز انواع مشكلات سلامتي بيانجامد.

7. براي داشتن سبك زندگي سالم ميزان مصرف نمك و شكر را كاهش دهيد

اكثر افراد از خوردن شيريني‌ها لذت مي‌برند و در طول روز مواد قندي زيادي مصرف مي‌كنند. اين در حالي است كه مصرف شكر بيش از حد مجاز تا حد زيادي در بروز بيماري ديابت مؤثر است و سلامت دهان و دندان را نيز كاهش مي‌دهد. براي پيشگيري از بروز اين بيماري‌ها تلاش كنيد تا در انتخاب غذاهاي خود بيشتر دقت كنيد و گزينه‌هاي مناسبي را براي موادغذايي شيريني كه در طول روز مصرف مي‌نماييد پيدا كنيد.

در كنار شكر بسيار اهميت دارد كه ميزان نمك مورد استفاده در رژيم غذايي خود را نيز مورد بازنگري قرار دهيد چراكه مصرف بيش از اندازه نمك يكي از مؤلفه‌هاي بسيار مؤثر در بروز فشار خون است و همچنين در ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي نيز نقش مهمي ايفا مي‌كند. براي اينكه ميزان نمك رژيم غذايي خود را كاهش دهيد رعايت موارد زير تا حد زيادي مي‌تواند كمك كننده باشد.

– تلاش كنيد تا نمكدان را از ميز غذاخوري خود حذف كنيد و نمك اضافي در غذاي خود نريزيد.

– هنگام خريد مواد غذايي آماده به ميزان نمك موجود در آن‌ها دقت كنيد.

– تلاش كنيد تا هنگام پخت غذا ادويه‌هاي مختلف را به عنوان طعم دهنده امتحان كنيد تا نياز كمتري به ريختن نمك داشته باشيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– من شرايط كاري بسيار فشرده‌اي دارم و امكان ورزش كردن در طول روز را ندارم. چه كارهايي مي‌تواند جايگزين انجام ورزش روزمره شود؟

براي اينكه سبك زندگي سالم داشته باشيد لازم نيست كه حتماً ورزش خاصي انجام دهيد بلكه آنچه اهميت دارد برخورداري از تحرك كافي در طول روز است. در اين راستا مي‌توانيد راهكارهاي ساده‌اي را به كار ببنديد. مثلاً تلاش كنيد تا همواره از پله‌ها به جاي آسانسور استفاده كنيد، در اوقات استراحت خود براي چند دقيقه هم كه شده قدم بزنيد يا گاهي از پشت ميز خود كنار بياييد و كمي حركات كششي انجام دهيد. انجام همين فعاليت‌هاي ساده در طول روز مي‌تواند به افزايش سلامتي شما كمك كند و به ارتقاي وضعيت سبك زندگي شما بيانجامد. براي دريافت مشاوره در زمينه سبك زندگي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: سبك زندگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سبك زندگي،
موضوع:
[ ۱۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۰۹:۰۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی