كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

ازدواج سفيد چيست

ازدواج سفيد در اصل اصطلاحي فرانسوي است كه در آن زن و مرد پيمان مي‌بندند كه پس از ازدواج رابطه جنسي با يكديگر نداشته باشند. اين امر معمولاً به دلايل خاص انجام مي‌شود كه نشان دهنده مصلحتي بودن ازدواج يا دگرجنس بودن زوجين است. با اين حال اين مفهوم رفته رفته معناي ديگري پيدا كرده است و در كشور ما نيز كاركرد متفاوتي دارد. ازدواج سفيد در ايران به ازدواجي گفته مي‌شود كه مبناي آن تنها رضايت زن و مرد است و در طي فرايند آن عقد مذهبي و پيگيري روند قانوني ثبت ازدواج صورت نمي‌گيرد.

 

ازدواج سفيد چيست | دلايل افزايش تمايل جوانان نسبت به آن

امروزه گرايش به ازدواج سفيد در ميان جوانان به خصوص آن‌هايي كه در شهرهاي بزرگ‌تر و با آزادي‌هاي بيشتر زندگي مي‌كنند ديده مي‌شود. پژوهش‌هاي روانشناختي و اجتماعي مختلفي كه در اين حوزه انجام شده است؛ دلايل مختلفي را در اين زمينه مؤثر مي‌دانند كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

– مشكلات اقتصادي پيش روي جوانان براي رسمي كردن ارتباط خود و ناتواني در پرداخت هزينه‌هاي مربوط به ازدواج

– بروز شكاف‌هاي فرهنگي در جامعه و بي‌اعتقاد بودن به لزوم برگزاري عقد مذهبي

– اهميت و نقش خانواده‌ها در ازدواج و ناتواني جوانان براي متقاعد كردن آن‌ها براي ازدواج با فردي متفاوت با ارزش‌هاي آن‌ها

– مشكلات قانوني مرتبط با ازدواج نظير حق طلاق براي مرد يا حق حضانت فرزند كه بسياري از افراد را از ازدواج رسمي مي‌ترساند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

 

ازدواج سفيد چيست | مشكلات و آسيب‌هاي ازدواج سفيد در ايران

ازدواج سفيد در ايران بيشتر به جاي اينكه نوع خاصي از ارتباط بين زن و مرد باشد به عنوان يك آسيب اجتماعي در نظر گرفته مي‌شود كه دلايل مختلفي نيز براي آن وجود دارد. ما در ادامه مهم‌ترين دلايل اين موضوع را بررسي كرده‌ايم.

1. نبود هيچ گونه پشتوانه قانوني يا حمايت دولتي

ازدواج سفيد يا همان هم خانه شدن زن و مرد در كشورهاي ديگر امري پذيرفته شده است و بسياري از افراد با انجام اين كار در طول زندگي احساس رضايت كافي دارند اما به دليل اينكه در كشور ما اين امر خلاف شرع و قانون محسوب مي‌شود زوجين پس از هم خانه شدن از جانب دولت و قانون هيچ گونه حمايتي دريافت نمي‌كنند. همين مسئله افراد را در برابر اين موضوع آسيب‌پذير كرده و باعث بروز پيامدهاي ناگوار بسياري شده است. براي مثال افراد در صورت مواجهه با مواردي نظير خشونت خانگي، سوءاستفاده جنسي و مالي، بروز عدم تعهد و خيانت هيچ گونه پشتوانه حمايتي ندارند.

اين مسئله به خصوص براي زنان فشار و بار رواني بيشتري دارد و مي‌تواند منجر به احساس عدم امنيت رواني در رابطه شود. از همين رو متأسفانه بسياري از افراد به نيت سوءاستفاده از ديگري اقدام به ازدواج سفيد كرده و در واقع به آن به عنوان نوعي بي‌بند و باري اخلاقي و عدم پذيرش چارچوب نگاه مي‌كنند.

2. ازدواج سفيد چيست | مشكلات مرتبط با تولد فرزندان

تولد فرزنداني كه حاصل ازدواج سفيد هستند يكي از ديگر عواملي است كه اوضاع را پيچيده تر و دشوارتر مي‌كند چرا كه گرفتن شناسنامه و كسب هويت براي فرزند نيازمند ازدواج رسمي زن و مرد است و از همين رو حاملگي در ازدواج سفيد اغلب يك چالش و مسئله مهم در نظر گرفته مي‌شود. اين امر مي‌تواند آمار سقط جنين را افزايش دهد و يا باعث خاتمه يافتن ارتباط و بروز مشكل تك سرپرستي شود.

3. عوامل مرتبط با جدايي و پيامدهاي پس از آن

از آنجايي كه طلاق گرفتن نيز در اين شرايط نياز به پروسه‌هاي طولاني قانوني ندارد احتمال رها كردن فرد ديگر به طور ناگهاني و بي‌دليل نيز بسيار وجود دارد. بروز اين مسئله مي‌تواند سلامت روان افراد جامعه را تا حد بسيار زيادي تحت تأثير قرار داده و به شيوع هرچه بيشتر مشكلات رواني در جامعه نظير افسردگي و اضطراب بيانجامد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه ازدواج كليك كنيد.

 

ازدواج سفيد چيست | سؤالات متداول

– آيا آماري در مورد ميزان رواج ازدواج سفيد در ايران وجود دارد؟

به دليل غيرقانوني بودن ازدواج سفيد آمارهاي مرتبط با ازدواج سفيد اغلب به طور رسمي منتشر نمي‌شود با اين حال پژوهش‌هاي مختلفي در كشور در اين زمينه در حال انجام است كه اكثر آن‌ها نشان مي‌دهند ميزان ازدواج سفيد در كشور روند رو به افزايشي پيدا كرده است.

– آيا زنان از ازدواج سفيد بيشتر آسيب مي‌بيند؟

در همه جوامع فشارهاي اجتماعي بر روي زنان بيشتر است. از همين رو داشتن ارتباط غير رسمي براي زنان انگ اجتماعي بيشتري را به همراه مي‌آورد كه آن‌ها را در تنش و اضطراب قرار مي‌دهد. علاوه بر اين به دليل اينكه حمايت قانوني از ازدواج سفيد وجود ندارد زنان در اين شرايط بيشتر در معرض آسيب‌هايي نظير سوءاستفاده جنسي و مالي قرار دارند و بسياري از آن‌ها ممكن است پس از به دنيا آوردن فرزند يا روبه‌رو شدن با مشكلات، ترك شدن از جانب همسر را نيز تجربه كنند كه همين امر مي‌تواند به وخامت بيشتر اوضاع بيانجامد. براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج سفيد مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران تماس بگيريد.

منبع: ازدواج سفيد چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ازدواج سفيد چيست،
موضوع:
[ ۲۰ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۳۲:۱۵ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی