كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

بستن لوله رحم چيست و چه كاربردي دارد؟

لوله‌هاي فالوپ در رحم نقش اصلي و كليدي در بارداري ايفا مي‌كنند چراكه تخمك پس از آزاد شدن از تخمدان سفر خود را به لوله‌هاي فالوپ آغاز مي‌كند. در اين زمان اگر ارتباط جنسي برقرار شود اسپرم از طريق همين لوله به سمت تخمك حركت كرده و مي‌تواند آن را بارور كند. بستن لوله رحم در واقع يكي از مكانيسم‌هاي اصلي براي بارداري را از بين مي‌برد و در نهايت باعث ناباروري كامل در زن مي‌شود. اين روش معمولاً براي افرادي كه به طور قطع هرگز نمي‌خواهند بچه دار شوند انجام مي‌گردد و به عنوان يكي از روش‌هاي جلوگيري از بارداري شناخته مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

 

علت روي آوردن به عمل بستن لوله رحم

استفاده از روش‌هاي پيشگيري از بارداري به مرور زمان به خصوص براي زوجيني كه بچه دار شده‌اند و ديگر قصد فرزند آوري ندارند مي‌تواند بسيار خسته كننده باشد و باعث شود كه نتوانند لذت و آزادي عمل كافي را در رابطه جنسي تجربه كنند. همين موضوع باعث مي‌شود كه افراد به دنبال روشي قطعي و پايدار براي اين موضوع باشند كه بستن لوله رحم يكي از بهترين گزينه‌ها براي آن‌هاست.

 

آنچه در فرايند جراحي اتفاق مي‌افتد

روش‌هاي مختلفي براي بستن لوله‌هاي رحم وجود دارد كه لاپراسكوپي يكي از معروف‌ترين آن‌ها است. در اين روش پس از ايجاد شكاف، پزشك شكم زن را از گاز كربن دي اكسيد پر مي‌كند. اين كار كمك مي‌كند تا ديواره رحم از ساير قسمت‌ها و ارگان‌هاي داخل شكم به خوبي تفكيك شود و عمل با دقت بيشتري صورت بگيرد.

پس از آن پزشك دستگاه لاپراسكوپي را وارد شكم مي‌كند و با ايجاد يك برش ديگر قسمت‌هايي از لوله‌هاي فالوپ موجود در رحم را از بين مي‌برد كه اين كار مسير انتقال تخمك به لوله‌هاي رحم را از بين مي‌برد. پزشك براي بستن لوله‌هاي رحم مي‌تواند از روش‌هاي ديگري نظير گذاشتن حلقه يا گيره‌هاي مخصوص روي آن‌ها نيز استفاده كند.

 

بستن لوله رحم و خطرهاي احتمالي آن‌ها

بستن لوله رحم به عنوان يكي از روش‌هاي عقيم‌سازي عمل پيچيده‌اي محسوب مي‌شود. همانند هر عمل ديگري در اين سطح بستن لوله رحم نيز ممكن است با خطرات و پيامدهاي ناخوشايندي همراه باشد كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به آسيب به روده، مثانه يا رگ‌هاي خوني بزرگ، بروز عفونت پس از عمل، ايجاد دردهاي ادامه‌دار در نواحي شكم يا لگن، درست انجام نشدن عمل و در نهايت بروز حاملگي ناخواسته اشاره كرد.

 

مزاياي بستن لوله رحم

با وجود خطراتي كه گفته شد مسلما فوايدي نيز وجود دارد كه بسياري از بانوان اين روش را براي پيشگيري از بارداري انتخاب مي‌كنند و پزشكان نيز آن را در برخي شرايط توصيه مي‌كنند. از جمله مهم‌ترين مزاياي اين روش مي‌توان به قطعي بودن و دائمي بودن، دوره نقاهت كوتاه، كاهش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و عدم تأثيرگذاري بر ميل و عملكرد جنسي اشاره كرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره جنسي كليك كنيد.

 

بستن لوله رحم و مراقبت‌هاي بعد از عمل 

پس از عمل جراحي پزشكان فرد را سريعا به خانه نمي‌فرستند و ممكن است تا 48 ساعت بيمار در بيمارستان بستري باشد. در طول اين مدت ممكن است علائمي نظير سرگيجه، درد در ناحيه شكم، درد شانه‌ها و احساس خستگي مفرط را تجربه كنيد كه امري طبيعي محسوب مي‌شود. با اين حال در صورت شدت يافتن علائم و يا بدتر شدن آن در طول زمان موضوع را حتماً با پزشك خود در ميان بگذاريد.

48 ساعت پس از انجام عمل شما اجازه استحمام كردن داريد. اما در عين حال بايد بسيار مراقب باشيد كه به ناحيه‌اي كه عمل جراحي روي آن انجام شده فشار وارد نكنيد و پس از حمام نيز به طور كامل آن قسمت را خشك نماييد تا از بروز هرگونه عفونت پيشگيري شود. از جمله ديگر مواردي كه پس از عمل بايد به آن دقت كنيد برداشتن اجسام سنگين و داشتن رابطه جنسي است. از همين رو تا زماني كه پزشك به شما اجازه نداده از انجام آن‌ها خودداري كنيد.

 

تاثير بستن لوله رحم بر قاعدگي

برخلاف برخي تصورات بستن لوله رحم باعث قطع خونريزي نمي شود اما ممكن است اختلالاتي در چرخه قاعدگي اتفاق بيفتد كه ريتم آن به بهم بريزد. در اين شرايط لازم است كه پزشك ابتدا مشكلات تخمدان و اختلالات هورموني را بررسي نمايد تا اگر ريشه مشكل از اين موارد بود ابتدا درمان آن‌ها در دستور كار قرار بگيرد.

 

سؤالات متداول

– آيا ممكن است فرد بعد از انجام عمل لاپراسكوپي دچار علائم بسيار خطرناكي شود كه سلامت جسماني او را تهديد كند؟

اغلب علائم جدي و ناخوشايند زماني اتفاق مي‌افتند كه عمل جراحي به بروز عفونت منجر شده باشد. به طور كلي اگر بعد از انجام عمل‌هاي مرتبط با بستن لوله رحم علائمي نظير تب بالاي 38 درجه را تجربه كرديد و يا دچار علائمي نظير غش، دردهاي شكمي تشديد شونده و خونريزي از محل جراحي شديد سريعاً با پزشك خود تماس بگيريد و براي دريافت مراقبت‌هاي بهداشتي فوري به مراكز درماني مراجعه نماييد.

– اگر بعد از انجام عمل لاپراسكوپي پشيمان شويم امكان بازگشت باروري وجود دارد؟

بستن لوله‌هاي رحم روشي دائمي براي پيشگيري از بارداري محسوب مي‌شود و افراد قبل از انجام اين كار بايد به درستي فكر كرده و به طور قطع تصميم بگيرند چراكه در اكثر موارد امكان بازگشت به شرايط قبل وجود ندارد و حتي اگر پزشك قبول كند كه مجدداً عمل جراحي براي شما انجام دهد اين كار بسيار سخت خواهد بود و ممكن است نتيجه بخش نيز نباشد. جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

منبع: بستن لوله رحم در زنان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بستن لوله رحم در زنان،
موضوع:
[ ۲۴ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۰۴:۴۷ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی