كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

نشانه‌هاي روابط ناسالم

تشخيص دادن اينكه در يك ارتباط ناسالم قرار گرفته‌ايم و بايد آن را خاتمه دهيم هميشه كار آساني نيست چراكه با وجود تمام مشكلاتي كه ممكن است در يك ارتباط عاطفي وجود داشته باشد احساس دوست داشتن و وابستگي رواني مانع اين مي‌شود كه افراد بتوانند نشانه‌هاي وجود آسيب را شناسايي كنند و براي اصلاح يا از ميان بردن آن‌ها كاري انجام دهند. در واقع هنگامي كه ذهن درگير هيجانات شديد است قدرت شناختي خود را تا حد زيادي از دست مي‌دهد و در پي همين امر كيفيت تصميم گيري، ارزيابي وقايع و بررسي سود و زيان‌ها تا حد زيادي كاهش مي‌يابد. ما در ادامه تلاش كرده‌ايم تا به شما كمك كنيم نشانه‌هاي روابط ناسالم را بشناسيد و به كمك آن‌ها به بينش روشن‌تري در مورد ارتباط خود دست يابيد.

1– نبودن اعتماد از نشانه‌هاي روابط ناسالم

اعتماد يكي از ريشه‌هاي اصلي هرگونه ارتباط بين فردي است و در رابطه عاطفي بيش از هر زمان ديگر اهميت مي‌يابد. نبود اعتماد در مورد اينكه بايد به اين وضعيت خاتمه ببخشيد به شما هشدار مي‌دهد. اگر شما در رابطه خود دائماً در حال ارزيابي اعمال فرد مقابل هستيد و در مورد انگيزه رفتارهاي شريك خود شك داريد به معني اين است كه اعتماد به طور درست و سازنده ميان شما شكل نگرفته است. اين وضعيت زماني كه عدم اعتماد در فرد مقابل نيز وجود داشته باشد به مشكلات بيشتري مي‌انجامد و حتي مي‌تواند نشانه‌اي از فروپاشي قريب الوقوع رابطه باشد. عدم اعتماد اغلب خود را در قالب حسادت‌هاي افراطي، احساس تملك و ابراز خشم نشان مي‌دهد كه همواره به هر دليلي رابطه را به تنش مي‌كشانند. اين مسئله در نهايت به غلبه احساسات منفي بر احساسات مثبت مي‌انجامد كه آينده رابطه را تحت تأثير خود قرار مي‌دهند.

2- وجود ارزش‌هاي متفاوت در دو طرف

هركس در زندگي ارزش‌هاي منحصر به فردي براي خود دارد كه احترام به آن‌ها برايش اهميت دارند. داشتن امنيت، استقلال فردي، آزادي و پايبندي به مذهب نمونه‌هايي از ارزش‌هاي فردي هستند. وجود ارزش‌هاي مشترك اغلب به پيوند عميق‌تر ميان دو نفر كمك مي‌كند و دوام رابطه را بيشتر تضمين مي‌نمايد. با اين حال آنچه كه از اشتراك ارزش‌ها نيز مهم‌تر است توانايي احترام گذاشتن به آن چيزي است كه براي ديگري از اهميت بسياري برخوردار است.

در واقع هيچ زوجي به طور كامل مشابه يكديگر نيستند و ممكن است در موقعيت‌هاي گوناگوني در زندگي خود دچار تعارض شوند. اما اگر از روحيه انعطاف‌پذيري برخوردار باشند مي‌توانند به ارزش‌هاي يكديگر احترام گذاشته و در نهايت با وجود همه تفاوت‌ها با يكديگر زندگي مسالمت‌آميزي داشته باشند. نبود اين فاكتور در رابطه عاطفي عامل بسيار مهمي تلقي مي‌شود كه مي‌تواند به جدايي و فروپاشي ارتباط بيانجامد. براي اطلاع بيشتر از ارتباط با جنس مخالف كليك كنيد.

3- نداشتن برنامه‌اي براي آينده از نشانه‌هاي روابط ناسالم

داشتن برنامه‌اي براي آينده و رسميت بخشيدن به يك رابطه عاطفي نشانه مهمي از تعهد طرفين است. ممكن است شما در حال حاضر شرايط ازدواج كردن را نداشته باشيد و به زمان بيشتري براي شناخت يكديگر يا مهيا كردن ملزومات ازدواج نيازمند باشيد. اين مسئله كاملاً قابل درك است.

اما افرادي كه براي رابطه ارزش و اهميت جدي قائل هستند مي‌توانند براي آن برنامه ريزي كرده و آن را در بستري امن قرار دهند. مراجعه به مشاوره پيش از ازدواج از جمله مهم‌ترين اقداماتي است كه مي‌توانيد در اين زمينه انجام دهيد. زماني كه هريك از طرفين حاضر به قبول هيچ چارچوبي براي رابطه نيستند نمي‌توانند برنامه ريزي براي آن را آغاز كنند و اغلب رابطه به عنوان يك رابطه ناسالم در نظر گرفته مي‌شود و سرانجام خوشايندي نيز در پي ندارد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

4- نبود احساس صميمت و نزديكي

احساس صميمت يكي از فاكتورهاي اصلي عشق سالم در روانشناسي است. زوجين در جريان ارتباط عاطفي ميان خود بايد بتوانند با يكديگر احساس نزديكي كرده و لحظات مشتركي را در كنار هم تجربه كنند. در حقيقت تنها رابطه جنسي يا تعهد داشتن در رابطه نمي‌تواند براي تداوم يافتن يك رابطه كافي باشد. افرادي كه صميميت چنداني را ميان خود احساس نمي‌كنند معمولاً با گذشت زمان و فروكش كردن اشتياق‌هاي اوليه با مشكلات جدي روبه‌رو مي‌شوند و نمي‌توانند كيفيت رابطه خود را همانند سابق حفظ نمايند.

5- تمام نشدن روابط قبلي از نشانه‌هاي روابط ناسالم

بسياري از افراد زمان نامناسبي وارد رابطه عاطفي مي‌شوند و هنوز دچار رنج‌ها و مشكلاتي در مورد روابط قبلي خود هستند. براي مثال ممكن است هنوز تعلقات عاطفي به فرد قبلي وجود داشته و شما نتوانسته باشيد با سوگ ناشي از جدايي او كنار بياييد. اين امر باعث مي‌شود كه در طول رابطه دائماً فرد مقابل خود را با شخص ديگر مقايسه كنيد و همواره رؤياهايي در مورد شخص قبلي داشته باشيد. اين مسئله نشانه‌اي بسيار مهم از يك رابطه آسيب‌زا است كه مي‌تواند پيامدهاي ناخوشايندي را براي هر دو طرف در پي داشته باشد.

6- بروز خيانت

خيانت يكي از آسيب‌زاترين موضوعاتي است كه افراد در رابطه عاطفي تجربه مي‌كنند. خيانت با آسيب زدن به اعتماد، بنيان اصلي و اساسي يك ارتباط را تحت تأثير قرار مي‌دهد و در نتيجه آسيب‌هاي رواني و گسستي جدي در ارتباط ايجاد مي‌نمايد. در واقع خيانت و تكرار شدن آن يكي از ديگر علائمي است كه در مورد مخرب بودن رابطه به ما هشدار مي‌دهد و در اين شرايط نياز است كه تصميمي جدي در اين زمينه گرفته شود.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خيانت تلفني كليك كنيد.

7- ناتواني در بروز خويشتن

رابطه عاطفي يكي از عميق‌ترين روابطي است كه ما در زندگي خود تجربه مي‌كنيم. در اين شرايط نياز است تا بتوانيد بدون ترس از قضاوت شدن يا هر چيز ديگر احساسات خود را به طور خالصانه بيان كنيد و از در ميان گذاشتن عقايد خود نهراسيد. البته اين به اين معنا نيست كه نكته سنج نباشيد يا بدون در نظر گرفتن تأثير گفته‌ها و كردارهاي خود رفتار كنيد بلكه منظور اين است كه ترس از قضاوت شدن بر رابطه شما حاكم نباشد و شما بتوانيد ارتباطي صادقانه را با فردي ديگر تجربه نماييد. جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

 

تكرار شدن روابط ناسالم

معمولاً افراد الگوهاي رفتاري خاصي در زندگي خود دارند كه زمينه اصلي همه روابط آن‌ها را تشكيل مي‌دهند. اين الگوها كه طرحواره نام دارند ممكن است در پي تجربيات ناخوشايندي شكل گرفته باشند كه در اين شرايط به آن‌ها طرحواره‌هاي ناسازگار گفته مي‌شود. از آنجايي كه طرحواره‌هاي ناسازگار به طور ناخودآگاه در جهت تأييد شدن خود حركت مي‌كنند در صورت درمان نشدن به درگيري در روابط ناسالم گوناگون مي‌انجامند. اگر به اين نتيجه رسيده‌ايد كه در هر رابطه‌اي آسيب مي‌بينيد يا نمي‌توانيد رابطه عاطفي رضايت بخشي را تجربه كنيد بهتر است به يك روانشناس مراجعه كنيد. درمان‌هاي روانشناختي از جمله طرحواره درماني مي‌توانند به شما كمك كنند تا اين چرخه معيوب را خاتمه ببخشيد و فرصت قرار گرفتن در يك  ارتباط سالم را براي خود فراهم كنيد.

 

سؤالات متداول

– در صورت وجود نشانه‌هايي از رابطه ناسالم تنها راه؛ خاتمه بخشيدن به اين ارتباط است؟

اين نشانه‌ها به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد رابطه خود را بهتر ارزيابي كنيد. اما تصميم نهايي در مورد ادامه دادن يا خاتمه بخشيدن به آن به خود شما و شرايط منحصر به فرد زندگي‌تان بستگي دارد. توصيه مي‌كنيم براي گرفتن تصميم قاطعانه‌تر به يك روانشناس متخصص در حيطه زوج مراجعه نماييد. براي شناخت بيشتر در زمينه زوج درماني كليك كنيد.

منبع: روابط ناسالم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: روابط ناسالم،
موضوع:
[ ۲۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۲۱:۱۵ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی