كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

ناس يا نسوار چيست؟

ناس يا نسوار ماده مخدري است كه بيشتر در كشور افغانستان توليد و مصرف مي‌شود. متأسفانه به دليل همسايگي ايران و افغانستان سالانه مقاديري از اين ماده به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود و افراد آسيب‌پذير جامعه را درگير اعتياد مي‌كند. ناس يا نسوار كه نوعي مخدر نيكوتيني است از خشك كردن برگ گياه تنباكو به دست مي‌آيد. اين ماده معمولاً سبز رنگ است و در تركيب با آهك به حالتي شبيه آدامس در مي‌آيد. ناس باعث افزايش توان كاري افراد مي‌گردد و رنگ دهان را قرمز مي‌كند و به خاطر افزايش بزاق دهان، فرد مجبور خواهد بود تا محتويات دهان خود را بيرون بريزد. افراد مصرف كننده اين ماده اغلب پس از جويدن يا نگهداشتن ناس در دهان احساس سرخوشي بيشتر را گزارش مي‌دهند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه شناخت اعتياد كليك كنيد.

 

علائم ناشي از مصرف و اعتياد به ناس

همان طور كه گفته شد مصرف ناس باعث اندكي سرخوشي شده، خلق فرد را بالا مي‌برد و مصرف آن در طول زمان به ايجاد وابستگي جسماني و رواني مي‌انجامد. همچنين امروزه نسوارها در اشكال جديدي به نام پان پراگ به فروش مي‌رسند كه شكل بسيار جذابي داشته و اغلب علاوه بر تنباكو مواد ديگري نظير انواع توهم‌زاها يا مواد افيوني مثل ترياك نيز در آن‌ها ديده مي‌شود. بسته به نوع ناخالصي كه در ناس وجود دارد علائم ناشي از مصرف نيز مي‌تواند متفاوت باشد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به احساس كاهش درد، نشئگي، پرتحركي، توهم و هذيان اشاره كرد.

 

عوارض و پيامدهاي ناشي از اعتياد به ناس

افرادي كه از ناس استفاده مي‌كنند اغلب آگاهي چنداني در مورد آثار زيان‌بار و قابليت اعتيادآوري آن ندارند. فروشندگان اين مواد نيز اغلب از همين عدم آگاهي استفاده مي‌كنند و ناس را به عنوان يك خوراكي جذاب يا تحت عنوان يك سرگرمي به فروش مي‌رسانند. اين در حالي است كه مصرف نسوار هم در كوتاه مدت و هم در بلند مدت با عوارض جسماني و رواني متعددي همراه است.

از جمله عوارض كوتاه مدت استفاده از اين ماده مي‌توان به بروز تغييراتي در ضربان و فشار خون، بروز مشكلات خواب، حالت تهوع، سردرد، ايجاد حركات غير طبيعي در چشم و سرگيجه اشاره كرد. همچنين اعتياد به ناس در دراز مدت نيز باعث افزايش احتمال ابتلا به سرطان دهان، بروز عفونت‌هاي مرتبط با دهان و دندان، بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي، ابتلا به بيماري‌هاي كليوي، ايجاد مشكلاتي در مخچه، اختلالات رفتاري و تمركز، زودرنجي و دچار شدن به مشكلاتي در هماهنگي حركتي اشاره كرد.

 

ترك اعتياد به ناس

متأسفانه ناآگاهي از اعتيادآور بودن ناس باعث مي‌شود كه بسياري از افراد براي مدت طولاني اين ماده را مصرف كنند و زماني از آثار و عوارض آن مطلع شوند كه خود درگير اعتياد شده باشند. امروزه روش‌هاي نويني براي ترك اعتياد به انواع مواد مخدر وجود دارد كه باعث مي‌شود افراد در حين ترك كمتر علائم جسماني را تجربه كنند و با سهولت بيشتري دوره پرهيز خود را پيش ببرند.

از جمله اين روش‌ها مي‌توان به سم‌زدايي به كمك دارو اشاره كرد. علاوه بر اين امروزه متخصصين بر اين باورند كه اعتياد ريشه روان شناختي دارد و تا زماني كه عوامل زمينه ساز اين مشكل وجود داشته باشند احتمال بازگشت مجدد فرد به سمت مواد و بروز لغزش‌هاي مكرر نيز وجود دارد. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه در كنار دريافت درمان‌هاي پزشكي مراجعه به روانشناس نيز در دستور كار قرار بگيرد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– آيا مصرف و اعتياد به ناس توهم‌زاست؟

ناسي كه از برگ تنباكو تهيه مي‌شود اثرات توهم‌زايي ندارد. در صورت بروز توهم احتمالاً فروشندگان اين ماده، مواد ديگري نظير شيشه را با اين ماده تركيب كرده‌اند كه در اين شرايط وضعيت پيچيده‌تري پديد مي‌آيد و پيامدهاي ناشي از مصرف نيز مضاعف مي‌شوند. براي مقابله با اين شرايط حتماً با يك متخصص در زمينه اعتياد تماس بگيريد.

– چرا مصرف ناس به اختلال كليه منجر مي‌شود؟

زيرا ناس داراي مقاديري آهك است و اين ماده همانند يك سم براي كليه عمل مي‌كند. بي‌توجهي به اين امر مي‌تواند باعث بروز اختلالات بسيار جدي شده و نياز به دريافت دياليز را ضروري نمايد. جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

منبع: اعتياد به ناس

 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد به ناس،
موضوع:
[ ۶ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۱۲:۱۴ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی