كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

حشيش چيست؟

حشيش يكي از هم خانواده‌هاي ماده مخدر گل يا همان ماريجوانا است كه مصرف آن اثرات به مراتب مخرب‌تري را به همراه دارد. هر دوي اين مواد از گياهي به نام شاهدانه به دست مي‌آيند و داراي ماده مؤثري به نام THC هستند. با اين تفاوت كه حشيش از صمغ اين گياه و ماريجوانا از سرشاخه‌ها و برگ‌هاي اين گياه به دست مي‌آيد. به دليل وجود مقادير THC بيشتر در حشيش اثرات آن حدوداً 7 تا 10 برابر از ماريجوانا بيشتر است. جهت كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اعتياد كليك كنيد. 

 

روش‌هاي مصرف حشيش

حشيش از جمله موادي است كه اغلب همانند سيگار به روش دود كردن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با اين حال ممكن است برخي افراد گرد حشيش را در مواد غذايي يا نوشيدني‌هاي خود بريزند و از اين طريق آن را مصرف كنند. مصرف خوراكي اين ماده باعث مي‌شود كه تأثيرات حشيش در مدت زمان كوتاه‌تري خود را نشان دهد و به طور مخرب‌تري بر مغز و سيستم اعصاب اثر بگذارد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تست اعتياد به حشيش كليك كنيد.

 

اعتياد به حشيش | اثرات حشيش بر سيستم عصبي

حشيش منجر به بروز تغييرات عصبي شيميايي در مغز مي‌شود كه به تجربه احساسات و حالات خاصي مي‌انجامد. از جمله اين حالات مي‌توان به احساس آرامش بيشتر، سرخوشي، افزايش اشتها و بروز مشكلاتي در درك زمان و مكان اشاره كرد. متأسفانه بسياري از افراد فكر مي‌كنند كه حشيش اعتيادآوري كمي دارد و به همين خاطر براي دست‌يابي به حالات رواني بهتر به مصرف اين ماده روي مي‌آورند. اين در حالي است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهند مصرف حشيش هم در كوتاه مدت خطرناك است و هم مي‌تواند در دراز مدت منجر به بروز وابستگي رواني شديد يا همان اعتياد شود.

 

علائم و عوارض اعتياد به حشيش

علائم اعتياد به اين ماده مخدر معمولاً در 4 دسته علائم رفتاري، جسماني، رواني و اجتماعي از يكديگر تفكيك مي‌شوند كه ما در ادامه به هريك از آن‌ها پرداخته‌ايم.

1. علائم رفتاري اعتياد به حشيش

در بسياري از مواقع خانواده‌ها از طريق تغييرات رفتاري به مصرف مواد در فرد مشكوك مي‌شوند. از جمله علائمي كه مي‌توانند در مورد مصرف حشيش هشدار دهند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

– غيبت‌هاي بسيار زياد و ناموجه در محيط كار يا تحصيل

– كاهش عملكرد شغلي و تحصيلي

– از دست دادن علاقه به فعاليت‌هايي كه قبلاً براي فرد لذت بخش بوده‌اند

– دروغگويي و پنهان‌كاري زياد در مورد كارها و فعاليت‌ها

– ادامه دادن به مصرف با وجود تجربه پيامدهاي ناگوار مرتبط با آن

– داشتن تلاش‌هاي مكرر و ناموفق در قطع يا كاهش مصرف حشيش

– مصرف حشيش در موقعيت‌هايي كه آشكارا مي‌تواند براي فرد خطرناك باشد نظير رانندگي

2. علائم و عوارض جسماني اعتياد به حشيش

علاوه بر تغييرات رفتاري مصرف حشيش منجر به بروز مشكلات و تغييرات جسماني متعددي مي‌شود كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به قرمزي چشم‌ها، خشكي دهان، افزايش اشتها، خستگي مفرط، احساس كمبود انرژي، خواب آلودگي مفرط، عدم تعادل، ناهماهنگي حركتي و بي‌توجهي به رعايت بهداشت فردي اشاره كرد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه ترك حشيش كليك كنيد.

3. علائم رواني اعتياد به حشيش

حشيش از جمله مواد مخدري است كه بيش از جسم ذهن انسان را درگير مي‌كند و مي‌تواند پيامدهاي رواني بسيار جدي براي فرد به همراه بياورد. از جمله علائم رواني اعتياد به حشيش مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

– بروز اختلالاتي در توجه و تمركز

– تأخير در پاسخ‌دهي

– كاهش توانمندي‌هاي شناختي عالي ذهن نظير قضاوت

– دچار شدن به بي‌تفاوتي عاطفي

– تحريك‌پذيري بيش از حد و بي‌قراري

– دچار شدن به بدبيني شديد يا همان پارانويا

– تغييرات و نوسانات شديد خلقي (اين مسئله مي‌تواند زمينه ساز بروز اختلال دو قطبي در آينده باشد).

4. علائم اجتماعي اعتياد به حشيش

اعتياد به حشيش با توجه به همه مواردي كه تا الآن گفته شد در نهايت منجر به تغييراتي در وضعيت و جايگاه اجتماعي فرد نيز مي‌شود. در اين شرايط فرد اغلب از خانواده و افراد نزديك خود دوري مي‌كند و حلقه دوستان جديدي را دنبال مي‌كند كه شدت ارتباط با آن‌ها معمولاً از جانب ديگران امري طبيعي در نظر گرفته نمي‌شود.

 

ترك اعتياد به حشيش

ترك حشيش برخلاف مواد مخدري نظير ترياك و مورفين كمتر با علائم جسماني نظير بدن درد و آبريزش بيني همراه است. در عوض هنگام ترك اين ماده افراد بيشتر دچار علائم روانشناختي بسيار آزاردهنده مي‌شوند كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به افسردگي شديد و بروز علائم وسواس در زمينه مصرف مواد اشاره كرد. از همين رو در ترك حشيش دريافت خدمات روانشناختي در كنار دوره سم‌زدايي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد روش‌هاي ترك حشيش به يك روانشناس متخصص در حوزه اعتياد مراجعه كنيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– حشيش چه تفاوتي با ويد، علف و گل دارد؟

همه اين‌ها در طبقه‌بندي مواد در يك دسته قرار مي‌گيرند چراكه همگي از گياه خاصي به نام شاهدانه به دست مي‌آيند. تفاوت آن‌ها تنها در ميزان ماده مؤثره يا همان THC است كه براي مثال در حشيش بسيار بيشتر گل است. اما اين به اين معنا نيست كه گل عاري از مواد اعتيادآور است. همه اين‌ها به دليل داشتن THC منجر به بروز علائم اعتيادي مي‌شوند و حتي مي‌توانند به بروز حالاتي نظير توهم و هذيان نيز بيانجامند. جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

منبع: اعتياد به حشيش

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد به حشيش،
موضوع:
[ ۸ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۴۲:۱۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی